«جین لیانگ شیانگ»  محقق ارشد مرکز مطالعات غرب آسیا و آفریقا روز جمعه در مطلبی برای تارنمای چاینا ارگ چین آورده است: در چند ماه گذشته شاهد مخالفت شدید جامعه جهانی با اقدامات ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده ایم مخالفت کشورهای بزرگ اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است این مواضع اروپا باعث تحولات جدی در ارتباط با توافق هسته ای و حفظ پایداری آن شده است.  

این کارشناس و پژوهشگر چین می گوید: در ماه گذشته میلادی اروپا کاملا در مقابل آمریکا ایستاد و با پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و سپس فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها علیه ایران تحت فشار آمریکا مخالفت کرد.

جین با اشاره به برگزاری نشست وین افزود: اتحادیه اروپا با مخالفت صریح با سیاست ایالات متحده در مورد توافق هسته ای ایران، نارضایتی خود را از واشنگتن برای خروج از برجام  نشان داد و از جایگاه خود در این توافق حراست کرد.  

محقق مرکز مطالعات بین المللی شانگهای بر این باور است که کشورهای اروپایی برای این کار دلایل زیادی دارند که از جمله می توان به اقدامات آمریکا علیه منافع اقتصادی آنها اشاره کرد.

او گفت: این آمریکا بود که باعث شد اروپا از تجارت با ایران منع شود موضوعی که باعث نارضایتی اروپا شده است کشورهای اتحادیه اروپا از ایران به عنوان یک شریک اقتصادی بزرگ با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت یاد می کنند و به روابط تجاری با ایران به عنوان یک بازار بزرگ اهمیت زیادی می دهند.  

رسانه چینی از قول این تحلیلگر نوشته است: خروج دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها، در حقیقت چشم انداز همکاری اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران را تهدید می کند اروپا پیش از این هم به دلیل مانع تراشی های آمریکا شاهد کاهش شدید روابط اقتصادی و تجاری با ایران بوده است.  

به اعتقاد جین لیانگ شیانگ، اتحادیه اروپا خروج آمریکا از برجام را تضعیف اعتبار واشنگتن می داند اتحادیه اروپا مدت ها است که در مذاکرات مربوط به برجام مایل به پیشرفت است نمایندگان اروپا به مدت ۱۲ سال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ برای رسیدن به این توافق بسختی تلاش کردند ولی ترامپ این تلاش ها را به باد داد و این موضوع نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.  

این تحلیلگر در مطلب خود آورده است: اتحادیه اروپا به دنبال دیپلماسی برای حل مسایل خاورمیانه است و برجام برایش یک الگوی موفق و مهم است ولی ترامپ با خروج از آن تلاش های اروپا را تضعیف و دستاوردهای این اتحادیه را نابود کرد و به اعتبار این کشورها به عنوان یک واسطه برای حل اختلافات بین المللی بشدت لطمه زد.

جین تصریح کرد: اروپا مدت ها است یکجانبه گرایی آمریکا را برنمی تابد و مخالفت با برجام را از سوی واشنگتن بخشی از این تکروی می داند و نمی خواهد با آن همراه شود اروپا نمی خواهد بخشی از این یکجانبه گرایی باشد و با این کار آمریکا و هر اقدامی علیه برجام مخالف است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.