بنابر اعلام اریک نیوز، محققان دانشگاه ییل ایالات متحده اعلام کردند: ویروس راینو که شایع‌ترین علت سرماخوردگی است می‌تواند از آلودگی ویروس آنفلوآنزا از طریق راه‌های هوایی پیشگیری کند و دفاعی در برابر این ویروس در بدن ایجاد کند.

این یافته‌ها پاسخگویی احاطه مرموز آنفلوآنزای همه‌گیر خوکی در سال ۲۰۰۹ خواهد بود و انتظار می‌رود موارد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در اروپا طی پاییز، دوره‌ای که سرماخوردگی گسترده می‌شود، هرگز رخ ندهد.

گروه دانشگاه ییل به سرپرستی دکتر الن فاکسمن ۳ سال اطلاعات بالینی بیش از ۱۳ هزار بیمار را که با علائم عفونت تنفسی در بیمارستان ییل نیو هیون ثبت‌شده بودند را موردمطالعه قراردادند.

محققان دریافتند که حتی در ماه‌هایی که هر دو ویروس فعال هستند، اگر ویروس سرماخوردگی وجود داشته باشد، ویروس آنفلوآنزا وجود ندارد.

فاکسمن، استادیار پزشکی آزمایشگاهی و ایمونوبیولوژی و محقق ارشد این تحقیق گفت: "وقتی داده‌ها را بررسی کردیم، مشخص شد که تعداد بسیار کمی از افراد همزمان دارای هر دو ویروس هستند. "

فاکسمن تاکید کرد: دانشمندان نمی‌دانند که آیا شیوع فصلی سالانه ویروس سرماخوردگی تاثیر مشابهی در میزان آلودگی افراد در معرض ویروس کرونا بیماری کووید-۱۹ دارد یا خیر.

وی بیان کرد: "پیش‌بینی چگونگی تعامل دو ویروس بدون انجام تحقیقات غیرممکن است. "

آزمایشگاه فاکسمن برای آزمایش چگونگی تعامل راینوویروس و ویروس آنفلوآنزا، بافت راه هوایی انسان را از سلول‌های بنیادی ایجاد کرد تا سلول‌های اپیتلیال را در اختیار داشته باشد که مجاری تنفسی ریه را تشکیل می‌دهند و هدف اصلی ویروس‌های تنفسی هستند. آنان دریافتند که پس از قرار گرفتن بافت در معرض ویروس راینو، ویروس آنفلوآنزا قادر به آلوده سازی بافت نیست.

وی گفت: "در این آزمایش پیش از ورود ویروس آنفلوآنزا، سیستم‌های ضدویروسی از قبل روشن‌شده بودند. "

فاکسمن در ادامه افزود: وجود ویروس راینو باعث تولید ماده ضدویروسی اینترفرون می‌شود که بخشی از پاسخ اولیه سیستم ایمنی بدن به حمله عوامل بیماری‌زاست.

وی اعلام کرد: "این اثر حداقل پنج روز طول کشید. "

فاکسمن خاطرنشان کرد: آزمایشگاه وی شروع به بررسی این موضوع کرده است که آیا ورود ویروس سرماخوردگی قبل از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ نوع محافظتی مشابه ارائه می‌دهد یا خیر.

نتایج این تحقیق در تاریخ چهارم سپتامبر در نشریه The Lancet Microbe منتشرشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.