آیت‌الله مکارم‌شیرازی روز شنبه در پیامی تصویری در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در سالن جلسات مدرسه دارالشفای قم گفت: بنده تصمیم گرفتم کلاس‌ها را با ۱۰ نفر و با رعایت تمام شئون بهداشتی برگزار و درس را ضبط کنم. اگر با رعایت شئون بهداشتی امکان برگزاری کلاس‌ها نبود، باید به سمت مجازی حرکت کنیم؛ اما اگر امکان دارد، کلاس‌ها باید حضوری تشکیل شود؛ چراکه کلاس حضوری عالمی دارد که مجازی ندارد.

این مرجع تقلید افزود: اگر حوزه مجازی شد، استادان و مسئولان حوزه به حضور و غیاب توجه جدی داشته باشند؛ نه اینکه آزاد باشد تا یک روز ۲۰ نفر و یک روز دو نفر حضور داشته باشند. او عنوان کرد: باید توجه داشت که مسائل اخلاقی در حوزه‌ها کم‌رنگ نشود. 

طلاب سعی کنند هر روز یا هر هفته یک حدیث اخلاقی خوانده و آن را شرح دهند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در حوزه علمیه علم و اخلاق شرط هستند. همان‌طور که علم باید در حد اعلا باشد، تقوا هم باید در حد اعلا باشد. او ابراز کرد: از خداوند می‌خواهیم حوزه را کمک کند تا در این شرایط سخت بتواند کار را ادامه دهد. 

حوزه علمیه با درس حوزه است و اگر درس‌ها تعطیل شوند، حوزه دیگر کاربرد همیشگی را نخواهد داشت. او اظهار کرد: در زمان حضرت علی (ع) مسجد، حوزه علمیه بود. این جریان ادامه پیدا کرد و در زمان امام باقر و امام صادق (ع) حوزه گسترش پیدا کرد. این مرجع تقلید تأکید کرد: بعدها شیخ طوسی حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد و سپس در سایر شهرستان‌ها و ازجمله قم حوزه تشکیل شد و این میراثی است که از زمان پیامبر (ص) برای ما مانده است. آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: حوزه سند افتخار اسلام بوده و اگر حوزه نباشد، اسلام به‌تدریج با مشکل مواجه می‌شود. اگر می‌توان حوزه را حضوری، ولی با تعداد کم برگزار کرد، باید این کار را انجام دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.