محققان در دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی وضعیت بیش از ۹۹۰ کودک دو تا ۱۵ ساله از سراسر بریتانیا را در جریان تحقیق خود بررسی کردند. به گفته آنها در میان کودکانی که بدن آنها پادتن (آنتی بادی) بیماری «کووید ۱۹» را تولید کرده بود علاوه بر علائمی همچون تب و سردرد، اسهال و استفراغ نیز گزارش شده است.

این در حالی است که تاکنون تنها از تب، سرفه و تغییر حس‌های بویایی و چشایی به عنوان علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا در میان کودکان یاد می‌شد. در مقابل پژوهش ها نشان می‌دهد که درد عضلانی، خستگی، احساس گیجی، درد قفسه سینه و مشکل گوارشی علائم اصلی ابتلا به «کووید ۱۹» در میان بزرگسالان است.

تام واترفیلد، یکی از مسئولان تحقیق دانشمندان در دانشگاه کوئینز بلفاست در مور نتیجه این پژوهش می‌گوید: «در گروه [مطالعه] ما اسهال و استفراغ بیش از سرفه و تغییر در حس‌هایی بویایی و چشایی نشان دهنده ابتلا بود.»

او می افزاید: «اگر بخواهید ابتلا به کرونا را در کودکان شناسایی کنید باید به علائمی مانند اسهال و استفراغ توجه کنید و تنها به دنبال نشانه‌هایی در دستگاه تنفسی نباشید.»

به گفته وی با در نظر گرفتن تب، سرفه و تغییر حس‌های بویایی و چشایی تنها می توان ۷۶ درصد موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا را با آزمایش شناسایی کرد اما با توجه به علائم گوارشی در کودکان می توان این رقم را به ۹۷ درصد رساند.

از سوی دیگر بسیاری از کودکان در فصل پائیز از علائم سرماخوردگی رنج خواهند برد اما تام واترفیلد بر این باور است که آبریزش بینی و عطسه در میان کودکان نشانه ابتلا به ویروس جدید کرونا محسوب نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.