سرگئی شایگو در جمع خبرنگاران گفت: روسیه علاقه مند به ورود به مسابقه تسلیحاتی نیست اما مجبور است امکانات نظامی خود را در پاسخ به عملیات غیردوستانه ناتو به‌روزرسانی کند.

وی افزود: روسیه به ناتو پیشنهاد کرد که شمار رزمایش ها را در دوره شیوع همه گیر ویروس کرونا کاهش دهد تا از بدتر شدن بیشتر روابط جلوگیری کند اما بروکسل با این ایده مسکو برخورد منفی کرد. 

وزیر دفاع روسیه ناتو را متهم کرد که می خواهد به رویارویی با روسیه شبیه آنچه که در دوره جنگ سرد بین غرب و اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، بازگردد. 

شایگو گفت که پروازهای تجسسی هواپیماهای ناتو در مجاورت مرزهای روسیه بشدت افزایش یافته است.

وی همچنین به افزایش تعداد ناوهای خارجی در دریای سیاه اشاره کرد و با انتقاد از حضور دائمی ناوهای آمریکایی در دریای سیاه افزود: این ناوهای ما نیست که در سواحل سان فرانسیسکو تردد می کند بلکه ناوهای آنها در دریاه سیاه حضور مستمر دارد.

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که آمریکا در آن حرف اصلی را می زند از سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه در نتیجه همه پرسی عمومی و نیز حوادث در منطقه دونباس در شرق اوکراین که روس تبارها به اعلام استقلال دو منطقه لوگانسک و دونتسک پرداخته و جمهوری خودمختار تشکیل دادند، تیره شده است و همکاری دو طرف متوقف شده است. 

ناتو و روسیه برای قدرت نمایی در مقابل یکدیگر هر سال چند رزمایش در دریای بالتیک، دریای سیاه و دریای بارنتز برگزار می کنند. 

روسیه مدعی است که در این شرایط ناچار به تقویت ارتش خود به پیشرفته ترین تسلیحات است و ناوگان نظامی در این عرصه نقش خاصی برای توازن قوا دارد.

به نظر کارشناسان، یکی از موضوعات کلیدی در اهمیت ناوگان روسیه، توانمندی زیردریایی های اتمی است که می توانند بدون جلب توجه دشمن تا سواحل آمریکا رسیده و از آنجا موشک های هسته ای با برد بیش از ۸ هزار کیلومتر هر نقطه از خاک این کشور را هدف قرار دهند.   

آمریکا از این وضع باخبر است و به همین دلیل مقامهای آمریکایی به مذاکره با روسیه در این عرصه اصرار دارند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.