سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست مشورتی اضطراری با انجمن‌های صنفی، سندیکاها و فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در تالار همایش وزارتی وزارت بهداشت، بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و اولویت تولید ملی و تولید مواد اولیه در کشور تاکید کرد.

وی افزود: مجدانه موضوع تخصیص و تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی و تسهیل و تسریع در فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص را پیگیری می کنیم. تامین ارز و ارتقای هماهنگی بین بخشی و همراهی بیشتر در بخش‌های اقتصادی کشور با توجه به اهمیت، ضرورت و اولویت بی‌بدیل سلامت و کالاهای سلامت محور به ویژه مواد اولیه دارویی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بسیار ضروری است.

نمکی تصریح کرد:  وزارت بهداشت با توان حداکثری در کنار تأمین کنندگان دارو و تجهیزات است. توفیق در این مسیر، هماهنگی دولت و بخش خصوصی و نگاه ویژه بخش‌های حاکمیتی را طلب می‌کند. با برخی شیوه‌های گذشته برای شرایط دشوار پیش رو در پاییز و زمستان نمی‌توان آن گونه که باید و شاید حاضر و ظاهر شد.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست به ارائه گزارش آخرین وضعیت ارزی دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال ۹۹ تا نیمه شهریور پرداخت و اعلام کرد: تا روز ۱۵ شهریور، ۱۹۶۴ میلیون دلار ثبت سفارش در این گزارش عنوان شد: تخصیص ارز نیز با توجه به تخصیص ۱۴۰۲ میلیون دلاری ارز دارو و تجهیزات پزشکی کاهش ۲۱ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته مشاهده می‌شود در حالی که با تامین ۹۶۹ میلیون دلار ارز از این منابع تخصیصی، تامین ارز تا ۱۵ شهریور نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می دهد و به طور اخص در مورد تامین ارز بانکی دولتی کاهش ۵۱ درصدی مشاهده می‌شود.

در ادامه این نشست، فعالان تامین و تولید دارو و تجهیزات پزشکی به مشکلات و فراز و فرودهای تامین و تخصیص ارز در سال های اخیر اشاره کردند و موضوع راهکارهای عبور از شرایط موجود و رفع مشکلات و برخی ناهماهنگی های بین بخشی در تخصیص تامین ارز مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی به بحث گذاشته شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.