محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه در جمع مدیران مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی و روسای کمیسیون های تخصصی دبیرخانه مجمع، مدیران اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های کشور و جمعی از صاحب‌نظران ابراز امیدواری کرد که این جلسات در ابتدای گام دوم انقلاب به یک اراده ملی منجر شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به شکل گیری یک اراده ملی سومی در کشور نیاز داریم، گفت: نخستین تجلی اراده ملت ایران، در پیروزی انقلاب اسلامی با همراهی مردم و امام راحل شکل گرفت و دومین آن، برای آزادسازی سرزمین‌های کشور بود.

رضایی اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی پنج استان ایران مورد تجاوز قرار گرفت و همه منتظر بودند ایران تسلیم شود اما نسل دومی‌های انقلاب، کار بزرگی انجام دادند و اقتدار ملت ایران را در دو سه قرن اخیر به همگان نشان دادند و یک وجب از خاک ایران جدا نشد.

وی با بیان اینکه در آستانه شکل گیری یک اراده ملی توسط نسل سوم و چهارم در اقتصاد و فرهنگ هستیم و با اشاره به توصیه‌های رهبر در رابطه با اقتصاد و فرهنگ در بیانیه گام دوم، اظهار کرد: در آستانه تحول در اداره کشور، برنامه ریزی و سیاست‌گذاری در کشور هستیم. در چهل سال اول انقلاب با روندهای مثبت و منفی مواجه و در سیاست، دفاع و امنیت روندهای مثبت را شاهد بودیم. این روندها محصول دو اراده ملی در دهه اول انقلاب بودند. متاسفانه در اقتصاد و فرهنگ روندهای مثبتی را نمی‌بینیم چون حادثه بزرگی روی نداده است.

وی ادامه داد: در این مرحله هم از پیشنهادات شما بهره برداری می‌کنیم و هم حامی اندیشکده‌ها هستیم. معتقدیم که تحولات آینده متکی به تلاش شماست. از این پس به عنوان حامی اندیشگاه‌ها روی مجمع تشخیص مصلحت نظام حساب کنید.

نسل سومی‌ها به صحنه بیایند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جلسه آغاز یک راه است و از نظرات نخبگان بیشتر استفاده خواهیم کرد. جلسات هفتگی من و همکارانم با اندیشگاه‌ها تداوم خواهد داشت. تقاضای من از نسل سومی‌های انقلاب این است که منتظر فرش قرمز نباشید. خودتان به صحنه بیایید. گام دوم فراخوانی برای جوانان کشور در نیل به اهداف است.

وی افزود: جامعه اندیشگاهی فراتر از قالب‌های کلاسیک غرب باید شکل بگیرد. این جامعه اندیشکده ای بسیجی وار باید ارائه فکر و مطالبه داشته باشد زیرا که این کشور و این نظام متعلق به هیچ فرد یا جناحی نیست.

وی افزود: جامعه اندیشگاهی فراتر از قالب‌های کلاسیک غرب باید شکل بگیرد. این جامعه اندیشکده ای بسیجی وار باید ارائه فکر و مطالبه داشته باشد زیرا که این کشور و این نظام متعلق به هیچ فرد یا جناحی نیست.

رضایی دومین مساله را  تحول در دولت دانست و گفت. امروز دیوان سالاری و حکمروایی نیازمند تحول و نوسازی است. بیش از ۲۰ سال سیاست‌های دقیق و پیشرفته به دولت‌ها و مجالس ارائه شده و تاکنون فقط برای اصل ۴۴ قانون نوشته اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مساله برنامه هفتم و سیاست‌های کلی آن به عنوان اولین برنامه گام دوم انقلاب پیش روی ماست و می خواهیم ریل گذاری جدید کنیم، گفت: قصد داریم  راه‌های اشتباه را مسدود کنیم و به راه‌های نو بیندیشیم و محتوای آن را بر اساس تحولات، تدوین کنیم. کمتر از یکسال دیگر فرصت داریم و در اردیبهشت ماه سال آینده پیش نویس آن باید خدمت رهبر معظم انقلاب، تقدیم کنیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تمرکززدایی در سیاست‌گذاری و امور اجرایی، ادامه داد: تمرکزگرایی در تهران و بی اختیاری استان‌ها یک مشکل دیگر است. اگر بخواهیم مردم را وارد اقتصاد کنیم با دولت‌های متمرکز نمی‌شود. برنامه هفتم باید فکری در مورد رابطه دولت با مردم ارائه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.