«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به همراه «جونی ارنست» سناتور آیوا و «راجر مارشال» سناتور ایالت کانزاس در روزهای اخیر به این تئوری فاش شده اشاره کرده اند مبنی بر اینکه آمار مرگ های ناشی از بیماری کووید –۱۹ فقط ۱۰ هزار نفر است این در حالی است که آمار بیش از ۱۸۰ هزار نفری که از سوی مقام های بهداشتی برای جان باختگان کرونا اعلام می شود.

این ادعا در حالی مطرح است که در حال حاضر حدود یک هزار نفر در روز در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند.

ترامپ با این حال سعی کرده حامل پیامی نویدبخش باشد به طوری که غالبا به پیشرفت سریع به سوی دستیابی به واکسن کرونا اشاره کرده است.

دولت ترامپ همچنین بر حمایت از اقشار آسیب پذیرتری چون سالمندان تاکید داشته، به جای آنکه تمرکز فعالیت های خود را بر راهبردی جامع تر برای از بین بردن این بیماری معطوف کند.

این تئوری غیرمعتبر به یک صفحه اینترنتی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اشاره دارد مبنی بر اینکه ویروس کرونا به عنوان دلیل صرف برای مرگ تنها ۶ درصد از این ویروس فهرست بندی شده است. اما این بدان معنا نیست که ۹۴ درصد دیگر از ویروس کرونا نمرده باشند.

بلکه این مساله به مثابه آن است که عواملی دیگر مورد توجه قرار گرفته اند همچون نارسایی تنفسی یا اینکه یک بیماری زمینه ای مانند چاقی یا دیابت وجود دارد که به خودی خود کشنده نیست اما خطرات آن بر اثر کرونا بیشتر می شود.

مطرح بودن این تئوری بی اعتبار و استقبال از آن در میان جمهوریخواهان عالی رتبه، کارشناسان را نگران کرده است.

«آمش آدالجا» محقق ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جانز هاپکینز گفت: کاملا گیج کننده است که برخی از این مساله برای دامن زدن به تئوری توطئه استفاده می کنند.

وی افزود: مدت هاست کارشناسان گفته اند که شرایط زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا از عوامل خطرناکی برای داشتن موارد وخیم تری از کروناست، از اینرو، جای تعجب ندارد که شرایطی این چنینی در بسیاری از موارد مرگ و میر کرونایی ذکر شده است.

«آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد بیماری های عفونی آمریکا نیز گفت: زمانی که فردی مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت براثر ابتلا به کووید – ۱۹ فوت می کند، این بدان معنا نیست که وی بر اثر کرونا نمرده است، از اینرو آمار ارائه شده مبنی بر مرگ بیش از ۱۸۰ هزار نفر، آمار واقعی فوتی ها از کرونا است.

در همین حال، ترویج این تئوری همراه با عوامل دیگر برای زیرسوال بردن تاثیرات کرونا مطرح است.

ترامپ به تازگی «جو بایدن» رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را به دلیل زدن ماسک مورد تمسخر قرار داد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر تشویق افراد کم خطرتر به ادامه زندگی تمرکز کرده و در عوض بر حمایت از سالمندان تاکید بیشتری داشته است.

این رویکرد، منطبق با نظریه های «اسکات آتلاس» مشاور کاخ سفید است که نگرانی های مربوط به ابتلای افرادی که سالمند نیستند یا در گروه های پرخطر نیستند را کم اهمیت جلوه داده است.

این نظریه های ضد و نقیض در حالی مطرح است که تاکنون شش میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۰۳ نفر در آمریکا به کووید – ۱۹ مبتلا شده اند. از این تعداد، ۱۹۲ هزار و ۸۵۰ نفر فوت کرده و سه میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۲۸ نفر بهبود یافته و به زندگی بازگشته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.