حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در نشست آسیب شناسی و بررسی روند مبارزه با مواد مخدر که روز یکشنبه با حضور فعالین حوزه مبارزه با اعتیاد و همچنین دبیر و تعدادی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در دفتر رئیس دستگاه قضا برگزار شد، مسئله مواد مخدر را یکی از اولویت دارترین مسائل کشور دانست که مقابله با آن نیازمند عزم همگانی در سطوح عالی کشور است.

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز مساله مواد مخدر بنیان خانواده و جوانان ما را تهدید می‌کند و به معضلی تبدیل شده که مشکلات فراوانی را در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی به وجود آورده و همه باید با حساسیت با آن برخورد کنند.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم تشدید برخوردهای امنیتی و انتظامی با پدیده مواد مخدر، تصریح کرد: در جهانی که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از کشت مواد مخدر و تبدیل مواد سنّتی به صنعتی حمایت و قاچاقچیان زیر چتر ناوگان‌های آمریکایی مواد مخدر را جابجا می‌کنند، نباید به کمک‌های خارجی در  مبارزه با مواد مخدر امید بست.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: اقدامات سازمان‌های بین المللی در حمایت از ایران برای مبارزه با مواد مخدر، از حرف و اعطای مدال فراتر نمی‌رود و اراده جدی برای ریشه کنی مواد مخدر و معضل اعتیاد ندارند؛ در حالی که بر هیچ کس پوشیده نیست که جمهوری اسلامی صادقانه‌ترین برخورد را در این عرصه دارد.

اطلاعات محرمانه داریم آمریکا و اروپایی ها حامی قاچاق هستند

حجت الاسلام رئیسی با بیان این که اجازه نمی‌دهیم سوداگران مرگ با توزیع مواد مخدر به ساختارهای اجتماعی آسیب بزنند، ادامه داد: اطلاعات محرمانه‌ای داریم که نشان می‌دهد آمریکا و کشورهای اروپایی حامی قاچاقچیان مواد مخدر هستند و دست شان آلوده است و برخی کشورهای منطقه نیز از ترانزیت و توزیع مواد مخدر درآمدزایی می‌کنند.

وی، توسعه اقدامات اطلاعاتی را از مسائل محوری در برخورد با مبارزه با مواد مخدر دانست و با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای شناسایی و کشف شبکه‌های قاچاق و مراکز تولید و توزیع مواد مخدر، گفت: هر چه کار اطلاعاتی قوی‌تر باشد، مانع از ورود مواد مخدر به قلب کشور می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: شهادت مرزبانان ما برایمان تلخ و ناگوار است، اما این ایثارگری‌ها نشانگر عزم و اراده و هوشیاری و بیداری مرزبانان جمهوری اسلامی در برخورد با باندهای قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از نفوذ آن‌ها به داخل مرزهاست که حقیقتاً جای تقدیر دارد.

استرداد اموال قاچاقچی معنا ندارد

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر جدیت دستگاه قضا در ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر و مصادره اموال آنها، تصریح کرد: باید کمر قاچاقچی که کمر به نابودی جوانان ما بسته شکسته شود و استرداد اموال قاچاقچیان معنا ندارد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: قاچاقچیان مواد مخدر باید بدانند وارد میدان خطرناکی شده اند که فساد مطلق است و بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی و کیان خانواده‌ها را هدف گرفته اند و همکاران ما در دستگاه قضایی تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند که اموال به این افراد برگردد و اگر در این زمینه خلاء قانونی هست، باید فوراً برطرف شود.

وی همچنین بر لزوم پاکسازی مناطق آلوده و جمع آوری معتادان متجاهر نیز تأکید کرد و گفت: معتاد متجاهر مجرم است و باید به عنوان مجرم با او برخورد شود و مطلقاً نباید اجازه داد نقطه‌ای از شهر در هیچ کجای کشورمان به محل امنی برای معتادان متجاهر تبدیل شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: این که معتاد متجاهری دستگیر و پس از صرف هزینه‌های فراوان دوباره آزاد شود و به اقدامات خود ادامه دهد و به مردم آزار برساند، قابل پذیرش نیست و اگر نیاز به اصلاح قانون داریم باید این کار انجام شود تا دغدغه‌های مردم هر چه سریع‌تر رفع شود.

لزوم نگهداری معتادان و قاچاقچیان در فضای مناسب

رئیس قوه قضائیه در عین حال متذکر شد که نباید با نگهداری معتادین متجاهر در زندان بر جمعیت زندانیان کشور افزوده شود بلکه این افراد و حتی قاچاقچیان باید در فضایی مناسب نگهداری شوند و در ادامه با تأکید بر احداث اردوگاه‌های جدید برای نگهداری و بازاجتماعی سازی معتادان تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای قابل تقدیر است، اما همه این اقدامات باید موجب کاهش تهدیدات شود.

وی، لزوم نظارت بر فضایی مجازی را نیز مورد تأکید قرار داد و از دستگاه‌های مسئول در حوزه فضای مجازی خواست که اجازه ندهند فضای مجازی به محیطی امن برای معاملات مواد مخدر و فعالیت افراد فاسد و بیچاره کردن خانواده‌ها توسط قاچاقچیان تبدیل شود.

اصلاح و به روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر، تشدید انسداد مرزها، تقویت دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر، تلاش برای کاهش عرضه و تقاضا و اقدامات به هم پیوسته فرهنگی و اجتماعی در کنار اقدامات امنیتی و انتظامی و قضایی از دیگر موضوعات مورد تأکید رئیس دستگاه قضا در برخورد با مواد مخدر بود.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر این که هیچ کس نباید مساله مبارزه با مواد مخدر را موضوعی فرعی تلقی کند، متذکر شد: اگر یک جوان معتاد شود یا بنیان یک خانواده متزلزل شود، همه ما مسئولیم و کوچک‌ترین قصور و تقصیر در انجام مسئولیت از احدی پذیرفته نیست.

می توانیم معضل مواد مخدر را حل کنیم

وی گفت: اگر با قدرت و اقتدار و هماهنگی و همکاری جمعی با مواد مخدر مبارزه کنیم، با وجود همه خباثت‌ها و حمایت‌های آمریکا و اروپا از مافیای مواد مخدر، می‌توانیم این معضل را حل کنیم، اما باید بدانیم که تهدیدات گسترده است و باید متناسب با آن اقدام نماییم.

حجت الاسلام رئیسی افزود: امروز درآمد بسیاری از گروه‌های تروریستی اطراف ما از قاچاق مواد مخدر است و این مساله دیگر نه تنها یک موضوع انتفاعی که موضوعی سیاسی است و باید با قدرت در برابر آن ظاهر شویم و با همه توان و ظرفیت به مبارزه با آن بپردازیم.   

رئیس قوه قضائیه از نگاه منفعت طلبانه و درآمدزا به امر مبارزه با مواد مخدر نیز انتقاد کرد و گفت: درآمد حاصل از مبارزه با مواد مخدر فقط باید صرف مبارزه با مواد مخدر شود و نباید برای جبران کسری بودجه و حل مشکلات مالی دستگاه‌ها به آن چشم دوخت.

در ابتدای این جلسه، اسکندر مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و ۱۰ نماینده دستگاه‌های مختلف عضو این ستاد که ریاست کمیته‌های مختلف ستاد را بر عهده دارند، با ارائه گزارشی از وضعیت مصرف و مبارزه با مواد مخدر در جهان، منطقه و ایران و فرصت‌ها و تهدیدات مبارزه با آن به تبیین دیدگاه ها، برنامه‌ها و مطالبات خود در این خصوص پرداختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.