هریس در گفت وگویی که شبکه سی‌ان‌ان روز یکشنبه با وی انجام داد، به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل کم اهمیت جلوه دادن شیوع ویروس کرونا و ناکامی در اقدام کافی برای میلیون ها آمریکایی که برای تأمین مخارج زندگی شان تقلا می کنند، تاخت.

هریس گفت: تردیدی نیست که ترامپ در امر رسیدگی به از دست رفتن مشاغل در نتیجه کرونا شکست خورده؛ زیرا وی در پرداختن به اصل همه گیری ناکام بوده است.

وی افزود: باید چگونگی عملکرد اقتصاد را بر اساس عملکرد افراد شاغل ارزیابی کنیم و در زمان حاضر، افرادی که کار می کنند، رنج می‌برند.

اداره آمار کار آمریکا روز جمعه نرخ بیکاری در این کشور را ۸.۴ درصد اعلام کرد. این رقم کمتر از رقم بالای ۱۴.۷ درصد در ماه آوریل (فروردین ماه) است، اما همچنان تا رسیدن به رقم ۳.۵ درصدی قبل از شیوع کرونا در این کشور، فاصله زیادی دارد.

هریس با اشاره به اینکه به گفته های ترامپ در مورد ایمن بودن و کارایی واکسن کرونا اعتمادی ندارد، تأکید کرد که به سخنان دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی در این زمینه اعتماد می کند.

وی افزود: جو بایدن (نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) و من برای توزیع واکسن، برنامه داریم اما ترامپ برنامه ای در این زمینه ندارد.

ترامپ روز جمعه گفت که اعتقاد دارد واکسن کرونا احتمالاً در ماه اکتبر (مهرماه) آماده می شود اما کارشناسان توافق دارند که واکسن به احتمال زیاد بعد از این زمان تهیه و توزیع خواهد شد.

هریس در ادامه این مصاحبه گفت: ویروس اهمیت نمی دهد که به چه کسی در انتخابات گذشته رأی دادید یا چه فردی را برای انتخابات بعدی انتخاب می کنید.

وی درمورد احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز گفت که این مسأله به لحاظ تئوری برای ورود دموکرات ها به کاخ سفید هزینه در بردارد.

وی افزود: اعتقاد دارم که در انتخابات ۲۰۲۰ مداخله خارجی روی می دهد و روسیه در خط مقدم این مسأله خواهد بود.

معاون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه این مصاحبه گفت: ما از دو سیستم عدالت و دادگستری در ایالات متحده برخورداریم.  

وی با انتقاد شدید از ترامپ و «ویلیام بار» دادستان کل این کشور به دلیل انکار نژادپرستی سیستماتیک در دستگاه قضایی آمریکا، افزود: آنها تمام وقت روی واقعیتی متفاوت هزینه می کنند.

هریس گفت: ما دو سیستم قضاوت برای سیاهپوستان و سفیدپوستان در آمریکا داریم.

هریس در این مصاحبه تأکید کرد که ترامپ یک «رهبر واقعی» در زمینه عدالت نژادی نیست و در تلاش است وانمود کند که در زمینه همه گیری کرونا، رهبر و هدایتگر بوده است.

ویلیام بار در مصاحبه ای که سی ان ان روز چهارشنبه هفته گذشته با وی انجام داد، وجود دو سیستم قضایی در آمریکا را رد کرد و گفت: باید در طرح ایده نژادپرستی، اندکی مراقب باشیم.

ترامپ نیز هفته گذشته هنگام بازدید از شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین که بتازگی صحنه اعتراض به تبعیض نژادی بود، از اذعان به نژادپرستی سیستماتیک خودداری کرد.

در همین حال، نتایج یک نظرسنجی که دو ماه پیش به همت شبکه ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست انجام شد، نشان داد که نزدیک به ۹ نفر از هر ۱۰ آمریکایی سیاهپوست، اعتمادی به رفتار برابر پلیس آمریکا با سیاهان و سفیدپوستان ندارند. در حالی که اکثریت سفیدپوستان آمریکایی در این نظرسنجی گفتند که از بابت رفتار برابر پلیس آمریکا مطمئن هستند.

کاملا هریس در ادامه مصاحبه با سی ان ان گفت: باید در آمریکا نحوه به انجام رساندن ایمنی و امنیت عمومی را دوباره متصور شویم.

وی افزود: اگر خواستار ایجاد جوامعی ایمن هستیم، یکی از هوشمندانه ترین روش هایی که می توانیم این کار را انجام دهیم، سرمایه گذاری در بخش سلامت این جوامع است، زیرا جوامع سالم، جوامعی ایمن هستند.

کاخ سفید شامگاه جمعه با صدور بخشنامه ای، آموزش حساسیت های نژادی بر امتیازهای سفیدپوستان را در نهادهای فدرال ممنوع کرد. دولت آمریکا این آموزش ها را تبلیغاتی ضد آمریکایی و تفرقه افکن دانست.

از سویی، هریس در مورد درخواستش برای طرح اتهام علیه افسر پلیس شهر کنوشا که «جاکوب بلیک» شهروند سیاهپوست آمریکایی را هفت مرتبه از پشت هدف شلیک گلوله قرار داد، تأکید کرد که اتهام ها باید به روشی بسیار جدی مورد بررسی قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.