«دیوید بروکس» در مقاله ای در روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز به بررسی ۱۳ حوادث و رویدادی پرداخت که در صورت عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ روی خواهد داد.

۱-  شامگاه سوم نوامبر مردم آمریکا در مقابل تلویزیون های  خود خواهند نشست تا از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشورشان با خبر شوند. شاید خبر شبکه های تلویزیونی این باشد که در ساعات اولیه شمارش آراء ممکن است دونالد ترامپ از موقعیت عالی برخوردار باشد. شمارش آراء در حوزه های رای گیری ادامه دارد و ترامپ در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان بر رقیب خود پیروز شده است.

۲-  در این ایالت ها حتی تا روز انتخابات آرایی که از طریق اینترنت داده شده اند، شمارش نیز نمی شوند؛ اما ترامپ به سرعت اعلام پیروزی می کند. رسانه ها می گویند هنوز زود است که برنده انتخابات اعلام شود، هواداران ترامپ پیروزی را جشن گرفته اند.   

۳- دموکرات های می دانند که ۴۰ درصد رای دهندگان با استفاده از ایمیل به نامزد مورد نظر خود رای می دهند و این آراء همچنان در حال شمارش هستند و این احتمال وجود دارد که بیشتر این گونه آراء به نفغ جوبایدن باشد؛ اما این آراء نمی توانند هیجان های آن شب سرنوشت ساز را کنترل کنند. 

۴-  با شمارش آرای ایمیلی، ترامپ از رقیب خود عقب می ماند. ترامپ خشمگین می شود و ادعا می کند که در انتخابات تقلب شده است. برای مدت چندین هفته شکایت ها مطرح و چالش هایی در سراسر آمریکا ایجاد می شود. در انتخابات سال ۲ هزار فقط در فلوریدا این حالت پیش آمد؛ اما این بار در سراسر امریکا اوضاع این گونه خواهد بود. 

۵- ترامپ می گوید اجازه نخواهد داد تا دموکرات ها انتخابات را به سرقت ببرند و خود را برنده انتخابات معرفی می کند. این کاری نفرت انگیز خواهد بود اما از ترامپ که از امکانات کاخ سفید برای تبلیغات ریاست جمهوری خود سوء استفاده کرده است، چه انتظاری جز این می توان داشت.

۶-  گروهی از جمهوری خواهان به خیابان ها خواهند ریخت تا آنچه را که ترامپ مدعی آن است را تائید کنند. ۵۰ درصد از جمهوری خواهان بر این باورند که شیوه زندگی آمریکایی در حال نابود شدن است و آنها برای حفاظت از آن باید به زور متوسل شوند. بسیاری بر این باورند که زمانی فرا خواهد رسید که آمریکایی های میهن پرست ناگزیر می شوند خود کنترل اوضاع را به دست گیرند و قانون را آنگونه که می خواهند به اجرا درآورند.

۷-  در این میان چپ گرایان نیز به خیابان ها خواهند آمد و برای از میان بردن اشرافیت نئولیبرال با جمهوری خواهان معترض همراه خواهند شد و در مواردی حوادث خشونت باری نیز اتفاق خواهد افتاد. در چنین وضعیتی موجودیت جمهوری خواهان در معرض خطر قرار گرفت.  

۸-  در دوران ریاست جمهوری ترامپ، نوع خاصی از قشر محافظه کار در امریکا شکل گرفته است که از میانه روهای لیبرال ترکیب یافته و برای اینکه از گزند توده های خشمگین در امان باشند چندان ابراز وجود نمی کنند اما سر انجام آنها ناگزیر خواهند شد که فعالیت های خود را سازماندهی کنند. 

۹-  این قشر از مردم آمریکا می دانند که مساله اصلی در جامعه امروز آمریکا مساله نژادی است و می دانند مناطقی در آمریکا که در آنها سفید پوستان بر اوضاع مسلط هستند نخواهند گذاشت جامعه سفید پوست سالار آمریکا به جامعه ای متنوع و کثرت گرا تبدیل شود و در این راه از هیچ اقدامی خودداری نخواهند کرد. 

۱۰-  با اینکه خطر وقوع چنین رویدادهایی را نمی توان منتفی دانست؛ اما نباید فراموش کرد که امریکا دارای قانون اساسی است که اجازه نمی دهد کشور به هرج مرج کشانده شود.  

۱۱-  اگر ترامپ به ناحق ادعای پیروزی کند برپایی تظاهرات پراکنده نمی تواند کارساز واقع شود بلکه باید تدابیر مدنی گسترده و پی گیر صورت گیرد. تظاهرات اکثریت مردم که خواستار مردم سالاری هستند و تلاش می کنند تا کسانی را که با دموکراسی ضدیت دارند، منزوی سازند. 

۱۲-  برای تحقق چنین رویدادی باید احساسات وطن پرستی بر انگیخته شود. اگر ملتی کشور خود را دوست داشته باشد، می تواند از عهده چنین بحران هایی برآیند. عامل دیگری که  می تواند از بروز هرج و مرج و آشفتگی اوضاع پیشگیری کند، تلاش برای حفظ نظم بر پایه  قانون اساسی است. 

۱۳-  باید برای فراهم کردن حفاظت از آراء مردم و برگزاری انتخابات آزاد و تمکین از نتیجه انتخابات، از هم اکنون نیروهای لازم را پیش از آنکه دیر شود، بسیج کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.