اولگا منزلوا همسر یرژی منتسل از درگذشت این سینماگر پس از یک دوره طولانی بیماری خبر داد.

منتسل در سال ۱۹۶۷ با اولین فیلمش با عنوان «قطارهای تحت نظر» درباره جنگ جهانی دوم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود.

او که متولد فوریه ۱۹۳۸ بود، در رشته کارگردانی در شهر پراگ بود در سال ۱۹۶۲ تحصیلات خود را به پایان برد و در دهه ۱۹۶۰ میلادی در کنار چهرهای مطرحی چون «میلوش فورمن» از سینماگران پیشگام موج نوی سینمای چک اسلواکی بود. 

فیلم «قطارهای تحت نظر» که بر اساس رمانی نوشته «بهومیل هرابال» ساخته شد، اولین فیلم بلند «منتسل» بود و این نویسنده منبع الهام بسیاری دیگر از آثار «منتسل» از جمله «چکاوک ها روی بند » نیز بود. این فیلم درباره کسانی بود که از سوی رژیم چک اسلواکی به حاشیه رانده شده بودند و منتسل این فیلم را در بحبوحه‌ی تغییرات سیاسی موسوم به بهار پراگ ساخت. مقامات از نمایش این فیلم جلوگیری کردند و تنها پس از سرنگونی رژیم کمونیستی در انقلاب‌ مخملی ۱۹۸۲ بود که اجازه اکران آن صادر شد.

«منتسل» که یک نویسنده و بازیگر هم بود در عرصه کارگردانی تئاتر هم فعالیت چشمگیری داشت و نشان شوالیه دولت فرانسه را دریافت کرده است.

«میان برها» (۱۹۸۱)، «فستیوال گل های برفی برفی» (۱۹۸۴) و «روستای کوچک شیرین» (۱۹۸۵) از دیگر ساخته های «یرژی منتسل» بر اساس رمان های نوشته «بهومیل هرابال» هستند که مورد آخر، نامزدی جایزه اسکار را برای «منتسل» به ارمغان آورد.

«منتسل» پس از انقلاب مخملی، فیلم «اوپرای گدایان» (۱۹۹۱) را با فیلمنامه ای از «واتسلاف هاول» نمایشنامه نویس معروف و اولین رئیس جمهور چک مقابل دوربین برد و در سال ۲۰۰۶ نیز آخرین فیلمش را یا نام «در خدمت پادشاه انگلیس بودم» را کارگردانی کرد. 

«منتسل» معتقد بود یک کمدی خوب باید به مسائل جدی بپردازد و اگر درباره مسائل جدی با لحنی جدی صحبت کنید در نهایت احمقانه به نظر می‌رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.