شماری از نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی مختلف عراق تاکید کردند که مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای آمریکایی برگشت‌ناپذیر است و دولت باید آن را اجرا کند.

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف سائرون در گفت‌وگو با المعلومه تصریح کرد: نظر دولت به بقای نیروهای آمریکایی است بویژه که اظهارات مشاور نخست‌وزیر درباره بقای آمریکا در عراق این امر را تایید می‌کند و برخی از فراکسیون‌ها نیز بقای آمریکایی‌ها در عراق را ضروری می‌بینند.

«محمد البلداوی» نماینده فراکسیون الصادقون نیز گفت: مصوبه پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی برای دولت الزام‌آور و واجب الاجرا است. بویژه که آمریکا در عراق مرتکب جنایت شده و به این ترتیب خروج آن حتمی است.

«محمد تقی آمرلی» نماینده ائتلاف الفتح نیز، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر را مسئول اظهارات مشاورش درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق دانست و گفت که اظهارات «هاشم داوود» اهانت به مصوبه پارلمان است که بر ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی تاکید دارد.

«هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که مصوبه اخراج نظامیان اشغالگر، از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست زیرا همه طیف‌های سیاسی عراق در پارلمان روی آن اجماع نکرده‌اند. همچنین در ادعایی عجیب، مرجعیت را حامی بقای اشغالگران در عراق خوانده بود.

این اظهارات مشاور «مصطفی الکاظمی» با واکنش شدید احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله شماری از نمایندگان عراقی همراه شد.

«نصر الشِمَّری» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در نامه‌ای خطاب به داوود، از مواضع اخیر وی بشدت انتقاد کرد و نوشت: شما حتی یک‌ بند هم در قانون اساسی یا قوانین پارلمان عراق پیدا نمی‌کنید که مشارکت همه طیف‌ها در تصویب یک قانون را الزامی بداند یا دال بر آن باشد که استعفای یک دولت، تاثیری بر عملکرد پارلمان دارد.

وی در ادامه همچنین ادعای مشاور مصطفی الکاظمی مبنی بر مخالفت مرجعیت با خروج اشغالگران را رد و تاکید کرد: این سخن نه یک مانور سیاسی، بلکه دروغی صریح است که مرجعیت را به‌عنوان حامی اصلی وحدت و حاکمیت و آزادی عراق، هدف قرار می‌دهد.

 فراکسیون پارلمانی ائتلاف «الفتح» از موضع دولت در قبال حضور آمریکایی‌ها در داخل عراق انتقاد و اعلام کرد که هرگونه تعلل در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را رد می‌کند و از الکاظمی می‌خواهد که به صورت شفاف و آشکار موضع خود را در قبال سخنان هشام داوود اعلام کند یا اگر این سخنان او خارج از چارچوب دیدگاه نخست‌وزیر و برنامه دولت او است، وی را برکنار کند.

«حسن شاکر الکعبی» رئیس فراکسیون پارلمانی «بدر» عراق، نیز خواستار بازخواست مشاور نخست‌وزیر و برکناری فوری او به دلیل این اهانت او به پارلمان و مرجعیت شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.