به گزارش رویترز،سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه خواستار آتش بس فوری در لیبی شد و تاکید کرد که مسکو می‌خواهد درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو حل شود.

لیبی طی ماه‌های اخیر شاهد رویارویی کشور‌های خارجی و تشدید تنش‌ها و درگیری‌های داخلی بوده است. در حالی که دولت وفاق ملی مورد قبول و شناسایی سازمان ملل قرار گرفته، ارتش تحت امر خلیفه حفتر در شرق لیبی مستقر شده و مدعی است که باید اداره امور تمام کشور را بر عهده بگیرد.

با ورود ترکیه به عرصه نظامی در لیبی دولت وفاق ملی از فاز تدافعی وارد حالت تهاجمی شد و توانست طی سه ماه گذشته ضربات سختی را به ارتش تحت امر حفتر در حاشیه طرابلس وارد کند.

در این بین سازمان ملل و اتحادیه اروپا از رویه دخالت مستقیم نظامی آنکارا در امور لیبی شدیدا انتقاد کرده و گفته‌اند که ترکیه باید به تحریم تسلیحاتی لیبی پایبند باشد.

فرانسه طی لحن هشدارآمیزی به ترکیه گفته است که اگر الگوی رفتاری آن‌ها در لیبی ادامه پیدا کند، آنگاه با تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. غرب به روسیه نیز اتهام وارد می‌کند و مدعی است که مسکو از ارتش حفتر حمایت می‌کند.

آنکارا هم در دفاع از خود تاکید کرده که عربستان، امارات و مصر از ارتش تحت امر حفتر حمایت می‌کنند و تجهیزات نظامی برای نیروهای او ارسال می‌کنند.

با اینکه بار‌ها دو طرف بر آتش بس فوری توافق کرده اند تا بدین ترتیب وارد گفت‌وگو‌های ملی شوند، اما هیچگاه توقف جنگ برای مدت زمان طولانی دوام پیدا نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.