اگر تا آخر شب اتفاق جدیدی رخ ندهد قرار است فردا نماد ایران‌خودرو بدون محدودیت باز شود. نماد شستا و ایران‌خودرو دیروز به دلیل عدم افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف از سوی ناظر بسته شد. قرار بود امروز دو نماد باهم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود اما آخر شب دیروز بورس اعلام کرد فعلاً این آمادگی وجود ندارد.ولی از قرار معلوم، قضای نیمی از تصمیم امروز فردا به‌جا آورده می‌شود و ایران‌خودرو بدون محدودیت باز می‌شوند.

ارزش بازار  شرکت خودروسازی ایران‌خودرو (خودرو) در بورس ۱۰۳ هزار میلیارد و شستا ۲۹۷ هزار میلیارد تومان  است.بازار ساز تصمیم گرفته با بازگشایی نماد ایران‌خودرو و توقف نماد شستا فعلاً زهر ریزش بورس را  با این تصمیم بگیرد.

محدوده حمایت واعظی در هم شکست

در بازار کف یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار به محدوده حمایت واعظی معروف است. در پایان معاملات روز  شاخص کل بورس با ۳۷ هزار افت به کانال یک‌میلیون و ۵۷۰  هزار واحدی سقوط کرد و وارد محدوده مقاومتی سنگین شد.  ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) سه‌شنبه ۱۸ شهریور یک هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان (۱۵۴۲ میلیارد تومان) محاسبه شد که  نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد بورس به کمترین سطح خود  از دی ۹۸ رسیده است. البته در برخی  برآوردها از این رقم حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان است که پایین‌تر در سال جاری می‌شود. همچنین خالص تغییر مالکیت بورس تهران از حقیقی به حقوقی ۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است.این رقم نشان‌دهنده مهاجرت پول‌ها از بورس است.

نمای پایانی بازار

تقابل صف فروش و خرید

 در روزی که مرز حمایتی بازار شکست صف خرید برای یک سهم می‌تواند اتفاق باشد.در بازار سرخ‌رنگ امروز فقط 4 درصد نمادها از این اقبال برخوردار بودند که خریداران برای خرید سهم آن‌ها در صف قرار بگیرند،این 4 درصد حدود 23 نماد برآورد می‌شود. شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) ، شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه ( کابگن)، لیزینگ پارسیان(ولپارس)،شرکت سرمایه‌گذاری استان خرسان جنوبی (وسخراج) و شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس  در صف خرید بودند. باوجوداینکه روز خونین بازار به عرضه اولیه‌ها هم رحمی نکرد اما در بین نمادها صف خرید نام دو نماد عرضه اولیه وسخراج و بپیوند به چشم می‌خورد .

شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس (فارس) ، فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) ، ملی صنایع  مس ایران( فملی)،شرکا مخابرات ایران (اخابر) ، وکشتیرانی ایران ( حکشتی) در صف فروش ایستاده بودند که تا پایان ساعات معاملاتی مشتری برای آن‌ها پیدا نشد.درمجموع از 577 شرکت پذیرفته‌شده در بورس 521 نماد که بیش از 90 درصد بازار سهام را تشکیل می‌دهد و به ارزش 2 هزار62 میلیارد تومان در صف فروش بودند  و 23 نماد  دیگر که 4  درصد از بازار شامل می‌شود و ارزش آن 500 میلیارد تومان  است صف خرید را تشکیل می‌دادند. ارزش کل بازار هم به 5 هزار 882 میلیارد  تومان رسیده است.

برترین صفه‌های خریدو فورش

بازار مولد یا مخرب؟

این دومین روز از هفته جاری است که شاخص افت‌های پی‌درپی را تجربه می‌کند. از ابتدای هفته جاری که بحث حمایت حقوقی‌ها به میان آمد و چشم امید سهامداران به بازارگردان های جدید بود ، برخلاف انتظارات حمایت‌ها بسیار کمرنگ آغاز شد و در دو روز گذشته پررنگ که نشد ، بلکه به بی‌رنگی رفت.حقوقی‌ها در دو روز گذشته از نمادهای گلچین شده حمایت کردند که تأثیر مثبتی بر شاخص کل نداشت.تا امروز شاخص بورس از نقطه اوج خود تاکنون بیش از 500 هزار واحد کاهش‌یافته و حمایت‌های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته است مانع افت ریزش شاخص شود.برخی از تعریف ابزارهای جدید برای حمایت سخن می‌گویند اما برخی تأکیددارند روند بورس کنونی قابل پیش بینی بوده است.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا ۱۲ شهریور  218 درصد  رشد داشت. در بازه ۱۰ ساله هم رشد شاخص کل 8700 درصد بوده است که نشان از یک بازدهی بالا در این بازار دارد.این رشد از نگاه برخی تحلیل گران با روندهای اقتصادی همخوان نبود و بیشتر بر پایه انتظارات بود.اما فارغ از دلیل در حال حاضر حجم بازار به‌گونه‌ای است که با مداخله و حمایت نمی‌توان بازار را جمع کرد.

چه باید کرد؟

چند نفر از امضاکنندگان نامه معروف به 25 امضا به دولت توصیه کرده در کنار اقدامات سلبی حداقل رو به دو اقدام ایجابی بیاورد.اولین راهکار سلبی که به‌عنوان تنها راهکار واقعی حمایت از بورس معرفی‌شده است کم کردن و کنار گذاشتن مداخلات در قیمت محصول نهایی و درنتیجه افزایش سوددهی شرکت‌ها است.در کنار این توصیه‌شده است دولت دو اقدام دیگر را نیز کنار بگذارد:یک حمایت‌های دستوری از سهم‌های خاص –علی‌الخصوص سهم‌های شاخص ساز و دوم سیاست‌های تحدیدی که از اصلاح قیمت‌ها جلوگیری می‌کند

در بخش ایجابی هم می‌توان برآیند سخنان تحلیل گران را در دو محور جمع‌بندی کرد:

نخست:کاهش محدودیت‌ها بر رشد صندوق‌های سبد گردان (و نه درآمد ثابت) و در مقابل منوط شدن هرگونه رشد صندوق‌های درآمد ثابت به خرید اوراق قرضه‌ی دولتی.  این امر منجر به ایجاد پرتفوی متنوع برای سرمایه‌گذاران می‌شود و درنتیجه از رفتارهای هیجانی در بازار می‌کاهد.

دوم:جلوگیری از رانت‌های فنی ایجادشده نظیر سرخطی زدن که سبب می‌شود عده‌ای با دسترسی‌های خاص بتوانند زودتر از بقیه از بازار منفی خارج‌شده و فرصت‌های برابر بازار را از بین ببرند. سرخطی زدن یا سفارش سرخطی روشی از معامله در بورس است که معامله‌گر سفارش خود را رأس ساعت ۸:۳۰ صبح در اولین لحظه آغاز ساعت کاری بازار ثبت و ارسال می‌کند.بسیاری از سهامداران به دنبال آن هستند که از این گزینه برای خروج سرمایه خود در حال حاضر استفاده کنند.معمولاً لابی سرمایه‌گذاران بزرگ باعث می‌شود درصورتی‌که آن‌ها از این روش برای فروش سهام استفاده کنند بر کل با معاملات آن نماد اثر بگذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.