این انفجار حوالی هفت صبح به وقت محلی روی داده و بنا به برخی گزارش‌ها تا کنون دست کم ۱۰ کشته و بیش از ۱۲ زخمی برجای گذاشته است.

این درحالیست که برخی از منابع دیگر خبری به نقل از وزارت بهداشت افغانستان تعداد قربانیان این انفجار را تا کنون ۶ نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها، هدف اصلی این انفجار امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بوده است.

رضوان مراد، رئیس بخش مطبوعات و روابط عمومی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با انتشار پستی در فیس‌بوک ضمن تایید خبر یادآور شده که هدف حمله صبح روز چهارشنبه امرالله صالح بوده،‌ اما در این انفجار به او آسیبی وارد نیامده است.

مسئول مطبوعاتی دفتر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با اعلام اینکه «دشمنان افغانستان تلاش کردند به جان امرالله صالح سوءقصد کنند»، یادآور شده که این حمله «تروریستی» شکست خورده و معاول اول آقای غنی صحیح و سالم است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک همکار نزدیک معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که نامی از وی برده نشده انفجار را ناشی از یک عملیات انتحاری اعلام کرده است.

منبع یاد شده تاکید کرده که فرد مهاجم در مسیر عبور خودرو حامل آقای صالح قرار گرفته و اقدام به انفجار بمب کرده است.

تصاویری که از این حادثه در رسانه‌های افغانستان منتشر شده خیابانی را نشان می‌دهد که در انتهای آن دود ناشی از انفجار به وضوح دیده می‌‌شود. برخی دیگر از تصاویر منتشر شده نیز نشان می‌دهد که محدوده وقوع انفجار توسط نیروهای امنیتی مسدود شده و دسترسی به آن به روی خودروها و عابرین مسدود شده است.

عبدالله، یکی از ساکنان پایتخت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که انفجار به قدری قوی بوده که شیشه‌های پنجره منزل وی شکسته و فرو ریخته است.

به گفته این شاهد محلی در جریان این حادثه یک مغازه که در آن کپسول‌های گاز به فروش می‌رفت نیز آتش گرفت و کپسول‌های داخل فروشگاه منفجر شدند.

امرالله صالح که به اتخاذ مواضع سخت نسبت به طالبان شهرت دارد پیش‌تر نیز سال گذشته در طول مبارزات انتخاباتی این کشور از یک حمله انتحاری و شلیک افراد مسلح به دفتر کار وی جان سالم به در برده بود.

این حمله جدا از ۵۰ زخمی، دست کم بیست کشته برجای گذاشت که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

امرالله صالح چندی قبل، پس از انتشار خبر حمله مسلحانه به یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت حاکم بر کابل به شدت از رویکرد طالبان انتقاد کرده و به نوعی آنها را افرادی غیرقابل اعتماد توصیف کرده بود.

وی با انتشار پستی در صفحه فیسبوک خود حمله به مذاکره کننده دولت را عملی غیر انسانی و «تروریستی» از سوی طالبان خوانده و تاکید کرده بود: «این گروه دست‌اش برسد و بتواند تمام تیم مذاکره را همین امروز تیرباران می‌کند و یا در یک عمل انتحاری نابود می‌سازد.»

دولت کابل برای نشان دادن حسن نیت خود جهت پیشبرد روند صلح و آغاز گفتگوهای رو در رو با طلبان به تازگی پذیرفت که باقی مانده زندانیان طالبان را که از آنها به عنوان «مجرمان خطرناک» نام برده شده، آزاد کند.

امید‌ها به پیشرفت فرایند صلح در حالی با پذیرش شروط طالبان از سوی دولت مرکزی افغانستان پر رنگ‌تر شده که حملات مسلحانه و انفجارهایی که مسئول انجام آنها مشخص نیست همچنان جان شهروندان افغان را می‌گیرد.

حمله انتحاری روز چهارشنبه در کابل در حالی صورت گرفته که تیم مذاکرده کننده دولت افغانستان و نمایندگان طالبان قرار است به زودی برای آغاز گفتگو‌های صلح، در قطر رو در روی یکدیگر بنشینند.

این در حالیست که به گفته یک مسئول بلند پایه دولت آمریکا، دونالد ترامپ تا ساعاتی دیگر فرمان خروج تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان را اعلام می‌کند.

نیروهای آمریکایی به گفته این مسئول دولت ایالات متحده با اعلام روز چهارشنبه دونالد ترامپ همچنین عملیات خروج از عراق را آغاز می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.