حجت‌الاسلام‌والمسلمین  ابراهیم رئیسی ۲۰ شهریورماه در دیدار با مدیران دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه مردم این استان ۲۴۴۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، اظهار کرد: این مسئله نشان‌دهنده ولایت‌مداری مردم این استان است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بیماری کرونا مانع از دیدارهای مختلف با اقشار مختلف مردم و کارکنان دستگاه قضایی شد، گفت: باید از تمام افرادی که در دستگاه قضایی برای اجرای عدالت تلاش می‌کنند تقدیر و و همچنین از خانواده‌های این افراد که شرایط کاری این همکاران قضایی را تحمل می‌کنند تشکر کرد.

وی با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری مردمی غیور، شجاع و به باورها حساس هستند، گفت: مردم این خطه نشان دادند اگر دشمن بخواهد نسبت به ارزش‌ها و اعتقادات آن حساسیت نشان دهد جز اولین کسانی هستند که نشان می‌دهند نسبت به کرامت انسانی، ارزش‌ها و... غیرت دارند، تعداد شهدای این خطه بیانگر همین نکته است.

رئیسی با تاکید بر اینکه گره گشایی از کار مردم افتخاری است که نصیب خدمتگزاران شده است خاطرنشان کرد: خدمت به مردم کاری است که رضایت خداوند در آن است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری برای خدمت به مردم در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها شامل آب، خاک، نیروی انسانی جوان و... است که باید این ظرفیت‌ها در راستای خدمت مردم به کار گرفته شود تا رضایت خداوند نیز شامل حال افراد شود و خداوند نیز نعمت‌های را زیاد کند.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات چهارمحال و بختیاری باید مسئله‌شناسی در دستور کار قرار بگیرد، مدیران حوزه قضایی و دستگاه‌های اجرایی باید با نظام‌مندی مسائل  و اولویت‌های استان را مشخص کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید دغدغه مردم مسئله اول مسئولان باشد، یادآور شد: رفع مشکلات مردم باید به عنوان یک ضرورت تلقی شود، می‌توان با مشارکت مردم بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش داد، وقتی در روستای شیخ‌شبان چهارمحال و بختیاری مردم ۸۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، بنابراین می‌توانند با خطرپذیری و مسئولیت‌پذیری برای حل مشکلات مسئولان را یاری کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در این منطقه ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود  نباید حتی یک نفر تحت پوشش کمیته امداد باشد، برای گره‌گشایی در حل مشکلات مردم باید یک برنامه‌ریزی منسجم انجام شود، همچنین برای حل مشکلات مردم باید دستگاه قضا تصمیم قاطع بگیرد، حوزه قضایی، ثبت اسناد، املاک، منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، سازمان آب و ... باید مشکلات مردم را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید گرامی داشته شوند، تاکید کرد: گرامی داشته شدن مردم در گرو خدمت صادقانه است، از مشکلات چهارمحال و بختیاری گزارشاتی توسط هیات اعزامی از قوه قضائیه تهیه شده است، همچنین گزارشات بخش‌های نظارتی به دست من رسیده است و با مسائل و مشکلات آشنا هستم، طبق این گزارشات کارکنان دستگاه قضایی باوجود کمبودها کارها را به هنگام انجام دادند.

رئیسی با اشاره به اینکه باید دغدغه مردم کاهش پیدا کند، اظهار کرد: اقدامات قوه‌قضائیه باید به روز باشد، نباید حتی یک پرونده معوقه در چهارمحال و بختیاری وجود داشته باشد، همچنین تصمیم‌گیری‌ها و صدور آرا متقن باشد و دادگاه تجدید نظر باید برای تائید رای باشد نه نقض آرا و حقوق مردم تضمین شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید نقض آرا و اطاله دادرسی در کشور به حداقل برسد، عنوان کرد: باید چهره قضات عادل، نفوذناپذیر و شجاع به مردم توسط رسانه‌ها معرفی شود.

وی در خصوص موضوع لایحه جامع استخدامی و اداری دستگاه قضایی و لایحه شورای حل اختلاف، یادآور شد: این دو لایحه تقدیم مجلس شده است، درخواست ما از مجلس شورای اسلامی تسریع در روند لایحه جامع اداری و استخدامی قوه قضائیه است در این لایحه راهکارها و مشکلات به طور کامل دیده شده است.

رئیسی اضافه کرد: در لایحه شورای حل اختلاف نیز مسائلی مانند کمبود نیروی انسانی، حقوق، ساختمان و ... دیده شده است، اما تا زمان تصویب این لایحه باید شوراهای حل اختلاف با قوت برای رفع اختلاف تلاش کنند، باید جرایم قابل گذشت در شوراهای حل اختلاف مانند توهین و تهدید با مصالحه و کدخدامنشی حل شود، اگر این اقدام انجام شود با کاهش ورودی پرونده مواجه می‌شویم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما شاهدیم در سراسر کشور پرونده‌های قتل و سنگین با صلح و سازش منجر به مصالحه شده است، این مسئله باید مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شان و جایگاه قضات در اجرای عدالت مدنظر قرار بگیرد، یادآور شد: دادگستری باید در موضع صلابت کار خود را دنبال کنند تا مشکلات مرتفع و اجازه ندهیم عدالت تضعیف شود، همچنین باید سازمان بازرسی با سامانه‌های هماهنگ نظارت را به روز کند و این سامانه‌ها برای شفافیت و نظارت برخط و دولت الکترونیک انجام شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه سلامت دستگاه قضایی مورد تاکید است، گفت: سلامت این دستگاه بسیار مهم است، باید از روابط ناسالم در این دستگاه جلوگیری شود، اصل سلامت قضایی فرای نظارت دستگاه‌های نظارتی و حراستی در دست تک تک کارکنان این دستگاه است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ارتباطات ناسالم به دستگاه قضایی ضربه می‌زند، بیان کرد: تصمیم‌گیرنده در دستگاه قضایی قاضی است، باید عدالت در جامعه گسترش پیدا کند، مشاهده می‌شود برخی وکلا در تبلیغات خود عنوان می‌کنند وکالت تضمینی که این مسئله توهین به دستگاه قضا است، رای قضات باید مستند به مدارک باشد.

وی افزود: مجموعه اقدامات قوه قضائیه باید منجر به افزایش اعتماد عمومی ‌شود، همچنین در مجموعه اعمالی مانند کشف، بازجویی، اجرای حکم، بازجویی و تحقیق و محاکمه باید با حفظ کرامت انسانی صورت بگیرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه انتظار مردم از قضات در قوه قضائیه عدالت علوی است، عنوان کرد: قلم تمامی قضات باید برای اجرای عدالت بچرخد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.