روایت متفاوت وزیرخارجه انگلیس از نتیجه رایزنی تروئیکای اروپا درباره برجام

در حالی که وزارت خارجه آلمان مدعی توافق تروئیکای اروپا بر سر مخالفت با تلاش آمریکا جهت پیشبرد مکانیسم ماشه علیه ایران شده، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس روایت متفاوتی از نتیجه این نشست ارائه کرده است.

وزیر خارجه انگلیس در توئیتر نوشت: «ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد. ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند و برجام را حفظ کند- این نتیجه جلسه تروئیکای اروپا و دیدار من با هایکو ماس و لودریان بود. ما به پاسخگو کردن ایران متعهد هستیم.»

ساعتی قبل‌تر وزارت خارجه آلمان مدعی شده بود وزرای خارجه سه کشور اروپایی بر سر رد تلاش آمریکا برای پیشبرد ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه توافق کردند.

حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشته «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس و «لو دریان»، وزیر خارجه فرانسه امروز به منظور هماهنگ‌سازی اقدامات آتی خود در خصوص برجام دیدار کرده‌اند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارتباط ویدئویی به حاضران در این جلسه ملحق شده است.

وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشت: «تروئیکای اروپایی با رد تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها (علیه ایران) و متعهد باقی ماندن به حفظ برجام موافقند، اما لازم است ایران فوراً به پایبندی کامل برگردد.»

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

آمریکا روز ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) با تسلیم نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن این تحریم‌ها علیه ایران شد.

«مایک پامیئو»، وزیر خارجه آمریکا حدود یک هفته بعد (پنجشنبه ۲۷ اوت/ ۶ شهریور) مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

به عنوان مثال نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.