این پرچم مختص گرامیداشت اسرای جنگ و سربازانی است که در جنگها مفقود شده‌اند. طبق ویدیویی که کاخ سفید در ماه ژوئن منتشر کرد، این پرچم در یک مراسم خصوص و با احترامات نظامی کامل و چند ماه بعد از امضای یک لایحه الزام اهتزاز هر روزه این پرچم در برخی ساختمانهای فدرال از جمله کاخ سفید از سوی ترامپ، جابجا شده است.

سناتور دموکرات جک رید، از تهیه کنندگان مشترک آن لایحه اظهار کرد: این به اندازه کافی بد هست که دونالد ترامپ علنا قهرمانان آمریکایی همچون سناتور مک کین و دیگرانی که در میدان جنگ اسیر شدند را مسخره می‌کند. او به طرز غیرقابل توضیحی از پرچم ایالتهای جدایی طلب زمان جنگ داخلی (Confederate) حمایت می‌کند اما در برافراشتن پرچم ویژه اسرا و مفقودین جنگ کوتاهی می‌کند. این بخشی ازالگوی بی احترامی دونالد ترامپ به کسانی که با افتخار به ملت ما خدمت کرده‌اند، است.

جک رید به همراه سناتورهای دموکرات الیزابت وارن و مارگارت هسان، نامه‌ای را به کاخ سفید فرستاده و درخواست تجدید نظر در جابجایی این پرچم را کردند.

هسان گفت، قانون خواستار ادای احترام به اسرا و مفقودین جنگی شده و از کاخ سفید خواست تا این تصمیم را لغو کند.

کاخ سفید از تغییر مکان این پرچم دفاع کرده اما دلیلی برای آن مطرح نکرده است.

جود دیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: دونالد ترامپ اوایل سال جاری میلادی مکان یادبودی برای اسرا و مفقودین جنگ در زمینهای کاخ سفید اختصاص داد که تا ابد یاد نظامیان قهرمانی که اسیر یا مفقود شدند را پاس بدارد. رئیس جمهور مکانی در گوشه جنوب غربی محوطه چمن جنوبی برای این یادبود برجسته و مقدس که برای همه بازدیدکننده‌های کاخ سفید مشهود است و پرچم مخصوص اسرا و مفقودین جنگی را به نمایش می‌گذارد، انتخاب کرد.

گروه موسوم به اسرای جنگی سابق آمریکا که نماینده ۱۰۰۰۰ اسیر جنگی سابق و خانواده‌هایشان است نیز اعلام داشت، از فهم اینکه ماه گذشته میلادی این پرچم جابجا شده خشمگین شده است و آن را "یک سیلی به صورت" خواند.

این گروه تصریح داشت: در حالی که ترامپ از حمایتش از نیروهای مسلح آمریکا و خانواده‌هایشان تعریف می‌کند صدای کارهای او از حرفهایش بلندتر است. و این کار او گویای انزجار او از اسرا و مفقودین است.

آرتی مولر، بانی و مدیر اجرایی یک سازمان حامی کهنه سربازان آمریکا به نام رولینگ تاندر نیز گفت، از فهمیدن این تغییر مکان پرچم خوشحال نشده است.

او اظهار کرد: این پرچم قرار بود روی کاخ سفید باشد. او این کار کاخ سفید را غیرقانونی ندانست اما اظهار امیدواری کرد که پرچم به جهت در معرض دید بودن بیشتر به جای قبلی‌اش برگردانده شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.