پمپئو در سخنانی که بطور زنده از بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره قطر پخش می شد، در جملاتی به ظاهر حاکی از ضرورت ایجاد صلح در افغانستان، بدون اشاره به اینکه چه عاملی باعث ۱۹ سال جنگ، ترور، خونریزی و کشتار هزاران نفر از انسان های بی گناه در افغانستان بوده است، گفت طرفین باید از این فرصت این مذارکرات برای پیشبرد روند صلح استفاده کنند.

پمپئو که کشورش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دولت دونالد ترامپ در شرایط سخت کنونی نیاز به جمع آوری امتیازهای بیشتر برای افزایش شانس خود در انتخابات ۱۳ آبان دارد، سعی دارد تا با ایجاد یک صلح هرچند نمادین و نیم بند بند بین دولت افغانستان و طالبان، امتیازی به کیسه انتخاباتی ترامپ بریزد.

پمپئو در حرف های امروز خود اشاره ای به حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ که اصلی ترین عامل جنگ و ترور و ناآرامی در این کشور است، اشاره نکرد.

پمپئو در ابتدای این مذاکرات به طرف های افغان گفت: البته شما باید نظام سیاسی آینده خود را تعیین کنید.

وی از طرف های افغان خواست تا فرصت را غنیمت شمرند و افزود: هرکدام از شما مسئولیت عظیمی دارید ولی بدانید که تنها نیستید و تمام دنیا می خواهد که موفق شوید روی موفقیت شما حساب می کند.

شرایط پیچیده افغانستان اختلافات سیاسی بین دولت کابل و طالبان پیچیده تر از آن است که بتواند با چند دور مذاکره آن هم در یک کشور ثالث و با حضور طرف های بیگانه و فرامنطقه ای ، حل و فصل شود.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان نیز روز گذشته اذعان کرد که دستیابی به صلح افغانستان با چالش های فراوان روبرو است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.