نظرسنجی جدید خبرگزاری یاهونیوز- پایگاه یوگاو که بین ۹ تا ۱۱ سپتامبر انجام شد، نشان می‌دهد که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر با یک اختلاف ۱۰ درصدی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان پیشتاز است به طوری که در بین رای‌دهندگان ثبت‌نام شده ۴۹ درصد به بایدن رای می‌دهند و ۳۹ درصد به ترامپ رای خواهند داد. نظرسنجی پیشین خبرگزاری یاهونیوز- پایگاه یوگاو که فورا پس از برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان انجام شده بود، پیشتازی شش درصدی بایدن نسبت به ترامپ را نشان داد.

این نتایج حاکی از آن است که افشاگری‌های بی‌امان یک‌هفته اخیر درباره ترامپ از گزارش مجله آتلانتیک درباره صحبت‌های تحقیرآمیز ترامپ درباره سربازان آمریکایی مجروح و کشته شده در جنگ گرفته تا کتاب جدید باب وودوارد، خبرنگار کهنه‌کار درباره اذعان ترامپ به دست‌کم گرفتن جدیت و مرگبار بودن کووید ۱۹، به جایگاه ترامپ نزد رای‌دهندگان لطمه زده است.

نزدیک به یک چهارم از آمریکایی‌ها یعنی ۲۳ درصد گفتند به خاطر افشاگری‌های وودوارد یعنی همان فایل صوتی از ترامپ که در آن وی به صورت خصوصی اذعان می‌کند که ویروس کرونا به شدت مرگبار است نظرشان را درباره واکنش ترامپ به ویروس کرونا تغییر داده‌اند. حتی ۱۵ درصد از آنهایی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ترامپ رای داده بودند می‌گویند که اخبار وودوارد ذهنیت و نظرشان را درباره نحوه مدیریت رئیس جمهور در زمینه پاندمی کرونا تغییر داده است.

ممکن است این اعداد و ارقام بسیار کوچک به نظر برسد. اما در عصر دو قطبی شدید، آنها می‌توانند یک تغییر واقعی ایجاد کنند. به طور کلی ۱۵ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند صحبت‌های وودوارد باعث شده تا آنها در ماه نوامبر دیگر به ترامپ رای ندهند و یک سوم از آنها طرفداران ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی بودند.

به نظر می‌رسد این داستان نظامی نیز تاثیر مشابهی داشته است. در پاسخ به این سوال که کدامیک از نامزدهای انتخابات بیشتر برای ارتش احترام قائل است، ۵۰ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده گفتند بایدن در حالی که تنها ۳۹ درصد گفتند ترامپ. با همین اختلاف، رای‌دهندگان می‌گویند بایدن در رهبری ارتش بهتر از ترامپ عمل خواهد کرد.

واکنش‌ها به اظهارات گزارش شده ترامپ درباره ارتش به طور کاملا قابل پیش‌بینی دو حزبی شده است اما نزدیک به یک چهارم از افراد مستقل یعنی حدود ۲۳ درصد می‌گویند که این اخبار حمایت‌ آنها از بایدن را افزایش داده است در حالی که ۹ درصد می‌گویند که این اخبار حمایت آنها از ترامپ را افزایش داده است. شش درصد از طرفداران ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ می‌گویند که به دنبال انتشار این اخبار از بایدن حمایت می‌کنند.

این منعکس‌کننده مشکل بزرگ‌تری برای ترامپ است. تنها یک درصد از طرفداران هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ میلادی می‌گویند در انتخابات نوامبر به ترامپ رای می‌دهند. در همین حال، هشت درصد از طرفداران ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی می‌گویند که به بایدن رای خواهند داد. ‌

تقریبا در تمامی موضوعات مهم رای‌دهندگان ثبت‌نام شده ترامپ را رد و بایدن را ترجیح می‌دهند. به طور مثال اکثریت قابل توجهی از این رای‌دهندگان یعنی ۵۷ درصد نحوه مدیریت ترامپ در زمینه پاندمی کرونا را تایید نمی‌کنند و تنها ۴۰ درصد از نحوه مدیریت ترامپ راضی هستند. با یک اختلاف ۱۷ درصدی یعنی ۴۸ به ۳۱ درصد، رای‌دهندگان می‌گویند که اگر اکنون بایدن به جای ترامپ رئیس جمهور بود، وضعیت کنونی ویروس کرونا در آمریکا بهتر می‌بود.

به همین ترتیب، تنها ۳۷ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده نحوه مدیریت ترامپ در زمینه جنبش اعتراضی "جان سیاه‌پوستان مهم است" را تایید می‌کنند در حالی که ۵۴ درصد از این موضوع راضی نیستند. در پی اعتراضات در کنوشا، حتی اکثریت گسترده‌تری یعنی ۵۷ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده می‌گویند هنگامی که ترامپ درباره نژاد صحبت می‌کند، "اوضاع را بدتر می‌سازد". تنها ۲۷ درصد می‌گویند که "ترامپ اوضاع را بهتر می‌کند". با یک اختلاف ۱۵ درصدی، ۴۹ درصد از رای‌دهندگان معتقدند بایدن بهتر از ترامپ اعتراضات "جان سیاه‌پوستان مهم است" را مدیریت می‌کرد در حالی که ۳۴ درصد مخالف این نظر هستند.

با یک اختلاف ۱۰ درصدی، ۴۲ درصد از رای‌دهندگان فکر می‌کنند اگر باید در انتخابات پیروز شود خشونت کمتری از این نوع در کنوشا مشاهده می‌شود در حالی که ۳۲ درصد مخالف این نظر هستند. ۲۳ درصد از رای‌دهندگان معتقدند بایدن می‌خواهد حومه شهرها را از بین ببرد- حمله‌ای که اغلب از سوی ترامپ علیه بایدن صورت می‌گیرد- در حالی که ۴۶ درصد معتقدند ترامپ قصد انجام چنین کاری را دارد. ۶۱ درصد از رای‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که اگر ترامپ مجددا در انتخابات پیروز شود، خشونت‌های بیشتری صورت خواهد گرفت در حالی که تنها ۲۰ درصد می‌گویند در صورت پیروزی مجدد ترامپ خشونت‌ها کاهش می‌یابد.

پیش از انتشار گزارش مجله آتلانتیک و کتاب جدید وودوارد، توجه ملت آمریکا بر تلاش ترامپ برای توزیع واکسن کووید ۱۹ پیش از روز انتخابات معطوف بود.

اما این نظرسنجی حاکی از آن است که حتی "سورپرایز اکتبر" یعنی توزیع واکسن کووید ۱۹ در ماه اکتبر نیز نمی‌تواند کمپین انتخاباتی ترامپ را نجات دهد. تنها ۱۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده فکر می‌کنند که توزیع یک واکسن پیش از روز انتخابات نجات‌بخش خواهد بود در حالی که ۵۸ درصد مخالف این نظر هستند. حتی ۶۲ درصد از این رای‌دهندگان می‌گویند که این ایده بدی برای ترامپ است که مقامات بخش سلامتی و بهداشت را برای توزیع یک واکسن پیش از انتخابات تحت فشار بگذارد در حالی که تنها ۱۷ درصد می‌گویند که این ایده خوبی است.

۶۰ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده معتقدند انگیزه ترامپ برای توزیع واکسن پیش از انتخابات سیاسی است در حالی که تنها ۲۷ درصد معتقدند ترامپ به دلایل پزشکی می‌خواهد این اقدام انجام شود. در بین رای‌دهندگانی که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند یا رای‌دهندگانی که قصد دارند به فرد دیگری جز ترامپ رای دهند، هفت درصد می‌گویند که یک واکسن پیش از انتخابات احتمالا آنها را بیش‌تر ترغیب خواهد کرد تا به ترامپ رای دهند در حالی که ۳۴ درصد می‌گویند این مساله آنها را کمنتر ترغیب خواهد کرد تا به ترامپ رای دهند.

نظرسنجی خبرگزاری یاهونیوز-پایگاه یوگاو با استفاده از یک نمونه آماری ۱۵۷۷ نفری متشکل از افراد بزرگسال در سراسر کشور به صورت مصاحبه آنلاین و بین ۹ تا ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۰ انجام شد. این نمونه آماری براساس جنسیت، سن، نژاد و تحصیلات بر مبنای جامعه نظرسنجی آمریکا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی، وضعیت ثبت نام و منطقه جغرافیایی ارزیابی شد. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به گونه‌ای انتخاب شدند که نماینده تمامی شهروندان آمریکایی باشند. درصد خطای این نظرسنجی ۳.۳ درصد برآورد شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.