بن والاس که به منطقه سفر کرده است، دیروز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، تاکید کرد که کشورش در ائتلاف منطقه‌ای آمریکا برای مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده است،‌ مشارکت خواهد کرد.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که اسرائیل و امارات نیز در این ائتلاف حضور خواهند داشت.

بن والاس افزود: انگلیس در این ائتلاف شرکت می‌کند تا این پیام را برای ایران بفرستد که رفتارش در منطقه مردود و غیرقابل قبول است و باید آن را تغییر دهد که این مسئله به سود ایران، منافع منطقه‌ای و تجارت جهانی از طریق تنگه هرمز خواهد بود.

وی با بیان این ادعا که ایران سعی دارد از نفوذش در منطقه بهره‌برداری‌های منفی کند، تاکید کرد: در عین حال، کشورش معتقد است که گفت‌وگو با تهران بهترین وسیله برای تضمین ثبات در منطقه، بازگردان ایران به راه درست، تحقق منافع این کشور و منطقه و نیز رشد و پیشرفت ایران است.

از سوی دیگر بن والاس تاکید کرد که کشورش پایبند توافق هسته‌ای با تهران است و این توافق، بهترین وسیله برای تضمین عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

وی با وجود عقب‌نشینی آمریکا از این توافق،‌ خواستار پایبندی به بندهای آن شد و تاکید کرد که عقب‌نشینی واشنگتن به معنای لغو این توافق نیست.

این مقام انگلیسی درباره بحران مربوط به ترکیه و یونان در شرق دریای مدیترانه نیز گفت: کشورش از تلاش‌های آلمان برای حل سیاسی این بحران حمایت می‌کند.

بن والاس در بخش دیگری از سخنانش از نقش روسیه در بحران لیبی انتقاد کرد و گفت که انگلیس از دولت وفاق ملی در طرابلس و نیز تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری در این کشور حمایت می‌کند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین درباره موضع انگلیس در خصوص جنگ یمن بدون اشاره به حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یمنی‌ها و کشته یا زخمی شدن هزاران نفر، گفت: هر کشوری حق دارد از خود دفاع کند و عربستان در معرض حمایت موشکی از یمن قرار دارد.

بن والاس درباره بحران برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر و محاصره این کشر برای بیش از سه سال نیز، ‌از موضع دوحه به خاطر پایبندی به قانون بین‌المللی قدرانی کرد و گفت که کشورش برای حل بحران جاری این کشور تلاش می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.