جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی در نشست خبری با بیان اینکه همچنان در انجام تحقیقات درباره انفجار بیروت و بازسازی کوتاهی می‌شود، از دستگاه قضایی خواست تسریع در کار و عدالت داشته باشد و به گونه‌ای عمل کند که مردم خواستار تحقیقات بین‌المللی نشوند.

باسیل افزود: حزب‌الله لبنان به فکر بازگشت از سوریه افتاده و باید لبنانی‌ها از این تصمیم حمایت کنند.

این چهره سیاسی لبنان ادامه داد: حزب‌الله لبنان به فکر بازگشت از سوریه و تامین امنیت شرایط افتاده و ما به عنوان لبنانی‌ها باید با آغوش باز این تصمیم را حمایت کنیم.

وی گفت: ما خواستار ابتکار عمل فرانسه هستیم زیرا با تعهداتی که در بر دارد راه حل منطقی و عملی موجود برای نجات لبنان است و ما از این راه حل در خطوط گسترده آن حمایت می‌کنیم زیرا نمایانگر اعتقادات و خواسته‌های ما است. ما به همان اندازه که مشتاق این طرح هستیم به همان اندازه هم نگران این طرح هستیم زیرا می‌دانیم طرف‌هایی در داخل و خارج هستند که می‌خواهند آن را ناکام بگذارند.

باسیل ادامه داد، ابتکارعمل فرانسه از سوی کسانی که این طرح را به بهانه حاکمیت رد می‌کنند یا می‌خواهند به واسطه این طرح قدرت گرفته و به نام فرانسه دولت و طرحی را بر مردم لبنان تحمیل کنند و قانون اساسی و توازن را بشکنند، در خطر است.

وی با اشاره به ابتکارعملی که حزبش به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ارائه کرد، افزود: برای ما مهم این است که پیرامون این ابتکارعمل با همه طرف‌ها مذاکره کنیم. این طرح نقشه راهی متشکل از پنج بخش در دو محور است. بخش سیاسی ابتکارعمل ما شامل موضوع بی‌طرفی لبنان در میز گفت‌وگو، بخش اقتصادی آن شامل تسریع در پرونده استخراج گاز و نفت در خشکی و دریا و ترسیم مرزهای دریایی و زمینی است.

باسیل در مورد ترسیم مرزها با اراضی اشغالی نیز گفت: تعیین مرزها چیزی است که ما به عنوان یک لبنانی می‌توانیم در چارچوب حفظ حقوق و حاکمیت خود برای تأمین منافع کشورمان بدون مناقصه بر سر آن توافق کنیم.

او همچنین به سفر اخیر هنیه به لبنان پرداخت و مدعی شد: لبنان در این برهه یارای تحمل اتفاقات روی داده را ندارد. هنیه با این سفر لبنان را می‌رنجاند، خدمتی به مساله فلسطین نمی‌کند و هیچ بازگشتی برای برادران آواره به سرزمین‌شان وجود ندارد. آن خطرات علیه حاکمیت و وحدت لبنان را افزایش می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.