به گزارش پنینسولا، مایک پمپئو در "سومین گفت‌وگوی استراتژیک قطر و آمریکا" که در واشنگتن برگزار شد گفت: زمان یافتن راه حل اختلافات در خلیج فارس فرا رسیده است. دولت ترامپ مشتاق بر طرف شدن این اختلاف و بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی قطر است که در حال حاضر توسط سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس مسدود شده‌اند. من منتظر پیشرفت در این موضوع هستم.

پمپئو همچنین ضمن تقدیر از قطر برای سازماندهی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه تاکید کرد " قطر نقش بسیار مهمی در کمک به ثبات غزه و همچنین تلاش‌های منطقه‌ای برای تنش زدایی در سوریه و لبنان دارد."

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر نیز از  آمریکا به دلیل حمایت از میانجیگری کویت برای رفع محاصره (قطر) بر اساس احترام به حاکمیت و استقلال کشور قطر تشکر کرد.

عبدالرحمن آل ثانی افزود: سیاست خارجی قطر از عواملی مانند صلح، ثبات و رفاه که نشان دهنده ارزش‌های ملی ما است، شکل گرفته است. با توجه به این ارزش‌ها قطر نه تنها در برابر محاصره محکم ایستاده بلکه با توسعه روابط خود با جامعه جهانی در سطوح بی سابقه‌ای، قویتر نیز شده است.

بحران روابط سیاسی قطر روز ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با قطع روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی به محوریت عربستان سعودی با قطر به وقوع پیوست. در مقابل کشورهای ایران و ترکیه به حمایت از قطر پرداختند.

ابتدا چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین به محوریت عربستان سعودی با قطر قطع روابط دیپلماتیک کردند، پس از آن برخی کشورهای عربی از این اقدام عربستان سعودی پشتیبانی کرده و روابط خود را با قطر قطع کردند. کشورهایی که به عربستان سعودی پیوستند عبارت بودند از لیبی، یمن، مالدیو، سنگال، موریتانی، چاد، کومور، نیجر و گابن. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.