به گزارش رویترز، جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به بریتانیا هشدار داده است که در زمان خروج از اتحادیه اروپا باید به توافق صلح ایرلند شمالی احترام بگذارد و در غیر این صورت هیچ گونه توافق تجاری با آمریکا وجود نخواهد داشت.

بایدن با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: نمی توانیم اجازه دهیم که "توافقنامه جمعه خوب" که صلح را برای ایرلند شمالی به ارمغان آورده است، قربانی برگزیت شود. هرگونه توافق تجاری بین آمریکا و بریتانیا باید مشروط به احترام به پیمان صلح ایرلند شمالی باشد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قانونی را ارائه کرده است که بخش هایی از توافق فعلی برگزیت مربوط به ایرلند شمالی، متلاشی خواهد شد.

وی گفته است: بریتانیا باید این قدرت و توانایی را داشته باشد تا بخش هایی از توافق برگزیت را از آن جدا کند.

اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که هرگونه نقض پیمان برگزیت به معنای پایان مذاکرات تجاری خواهد بود و مسائل مرز بین ایرلند شمالی و ایرلند را پیچیده تر خواهد کرد.

بایدن نامه الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به جانسون را در توئیتر بازنشر داده است که در آن از نخست وزیر انگلیس خواسته است به توافق صلح ایرلند شمالی احترام بگذارد.

انگل هشدار داده است که کنگره آمریکا از توافق تجارت آزاد بین ایالات متحده و بریتانیا حمایت نخواهد کرد اگر بریتانیا به تعهداتش در قبال ایرلند شمالی پایبند نباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.