حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: مردم باید نسبت به سبک زندگی منطبق با کرونا آگاهی پیدا کنند. باید بی حوصلگی را کنار بگذاریم و استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را برای میان مدت و حتی بلند مدت در نظر بگیریم.

وی افزود: در صورت در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا نیز باید سبک زندگی کنونی را حفظ کنیم. برخی از آمارها می‌گویند که در کشور افرادی وجود دارند که دوباره به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده‌اند، به همین دلیل نمی‌توان به تاثیرگذاری صد در صدی واکسن کرونا امیدوار بود.


اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

*باید مردم از تردد غیرضروری پرهیز کنند، زیرا شرایط عادی نیست.

*{ با اشاره به برخی دوگانه انگاری‌ها}: برخی موضوع سلامت را در مقابل «دیانت»، «معیشت»، «آموزش» و... غیره می‌دهند. باید توجه داشت که این دوگانگی‌ها نادرست است، زیرا همه این موارد در کنار هم قرار دارند و نمی‌توان گفت که کرونا تنها در برخی اماکن وجود دارد.

بیماری خطرناک تر از کرونا شیوع یافته است

*{ با اشاره به در پیش بودن فصل پاییز}: باید مراقبت بهداشتی را در فصل پائیز بیشتر کنیم. زیرا احتمال شیوع بیماری‌های مختلف در این فصل زیاد است.

* بنده شنیده‌ام؛ یک نوع بیماری هم در همسایگی ما ایجاد شده که شبه ذات الریه است و شنیدم از کرونا خطرناکتر است.

کرونا نوع سرمایه گذاری‌ها را تغییر داد

*ما وارد فصلی می شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم. در این شرایط مردم می‌دانند بالای ۳۰ میلیون نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد نزدیک یک میلیون نفر هم فوتی بوده است.این یکی از آثار خطرناک کوید ۱۹ است که جان مردم را در خطر می‌اندازد. علاوه بر آن مشکلات دیگری هم از نظر روانی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و آموزشی در جامعه تاثیرگذار است. بیماری با این همه ویژگی‌های خاص است که امروز با همه گیری دنیا را گرفتار کرده است.

* باز هم باید روی برخی اقدامات تاکید کنیم و روی برخی اقدامات با مراقبت و دقت بیشتر کار را به پیش ببریم. در دوران کرونا و پساکرونا تا مدتی گرفتار خواهیم بود سرمایه گذاری‌ها شکل متفاوتی گرفته است و ما هم امروز در کشور باید این کار را کنیم. 

* امروز سرمایه گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتالی، دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم. یعنی سرمایه گذاری‌ها از برخی از امور که در این شرایط سخت و مشکل است باید به سمت اموری هدایت کنیم که ضرورت دارد و می تواندشرایط اقتصادی را دچار تغییر کند.در عین حال جامعه هم در زندگی و اقتصاد شرایط مناسب را داشته باشد.

اگر کنکور را برگزار نمی کردیم، افسردگی ایجاد می شد

* در آزمون سراسری برخی نگران بودند و به من نامه نوشتند و ابراز نگرانی کردند که یک میلیون نفر در کنار هم آزمون می‌دهند و گفتند که امسال را رها کنید و بگذارید یک سال عقب بیفتد و نتیجه کار آنها مشخص نباشد؛ شما می‌دانید که در این صورت چه بار سنگین روحی و روانی و اضطراب و دلهره و حتی افسردگی ایجاد می‌شد.

* شما دیدید که یک میلیون نفر در کنکور شرکت کردند و هیچ ابتلایی نداشت و این از عجایب است و بعد که تعداد افرادی که احتمال مشکل ابتلا را داشتند غربالگری کردند- ۵۶ نفر بودند – تست‌های آنها منفی و معلوم شد که آزمون دقیقا با پروتکل‌های بهداشتی به سلامت برگزار شده است.

{با تاکید بر اینکه اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا مهم است}: اینکه کجا، چگونه، چه شغل و شرایطی اعم از سنی و غیره داریم تفاوتی ندارد، مهم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ اوایل کرونا این ذهنیت ایجاد شده بود که افراد ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینه ای مبتلا می‌شوند در حالی مشاهده کردیم که در این بیماری، ابتلا از نظر سنی تفاوتی ندارد و ممکن است یک کودک، جوان یا نوجوان به آن مبتلا شوند.

* همه اعم از کودک و نوجوان و میانسال و سالمند باید اصول و پروتکل‌های بهداشتی را تا زمانی که کاملا مصون شویم، رعایت کنیم، این زمان  مشخص نیست و همه باید حراست و حفاظت کنیم  و کار را پیش ببریم.

 اگر مردم مراقبت‌ها را کنار بگذارند با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد

{با بیان اینکه در نشست امروز بر مراعات مردم نسبت به پروتکل‌ها}:  آمار نگران کننده ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد که  طبق آن گزارش، مراعات مردم در کشور در هفته های قبل از ۸۲ درصد به ۶۲  درصد کاهش یافته و این بسیار نگران کننده است.

* اگر مردم بخواهند مساله مراقبت را کنار بگذارند، به هشدارها و به آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها توجه نکنند با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. نمودارها نشان می‌دهد که هر جا مراعات مردم پایین آمده از هفته بعد افزایش بیماری را داریم و هفته بعد از آن تعداد افراد بستری و هفته بعد هم مرگ و میر اضافه می‌شود و این یک زنجیره است که در کنار هم انجام می‌شود .

* از مردم خواست می‌کنیم تا در همه جا و همه حالت اصول بهداشتی را مدنظر قرار دهند و از وزارت بهداشت و صدا و سیما و سایر رسانه‌ها هم می‌خواهیم آموزش ملموس‌تری با شیوه‌های مختلف به مردم ارائه کنند.

علائم ابتلا به کرونا پیچیده است

* علائم کووید ۱۹ا ین نیست حتما سرفه کنیم؛ یکی می‌گوید بدنم درد می‌کرد عطسه نمی‌کردم. بحث سر سرفه و عطسه نیست این بیماری علائم مختلفی دارد. فرد مبتلا دربویایی و چشایی هم دچار اختلال می‌شود و باید مراجعه کند. در آموزش موارد را به صورت ریزتر، دقیق‌تر و ملموس‌تر برای مردم توضیح دهیم تا هر کسی مبتلا شد وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و دو هفته خود را ایزوله کند و حتی با اعضای خانواده خود ارتباط نداشته باشد.

{دلیل فاصله بیشتر مبتلایان در کشور ما با برخی کشور را در میزان مراعات کردن یا نکردن دانست}: پزشکی و پرستاری همان است و حتی کادر پزشکی ما دلسوزتر و فداکارتر هم هستند. اما مردم آن کشورها در زمان مبتلا ۱۴ روز مراعات می‌کنند و اینجا مراعات نمی‌کنند تا کار به بیمارستان بکشد. آموزش مردم برای این است که وقتی حس کنند مبتلا شدند بدانند چگونه باید از خود مراقبتی داشته باشند.

{با بیان دو نکته مهم دیگر درباره قاچاق کالا و ورود گردشگر}: قاچاق کالا متاسفانه در کشور ما وجود دارد و اینکه عدد آن چقدر است محل بحث است. همه ما از مرزبانی گرفته تا نیروی انتظامی، نیروهای مسلح، گمرکات و ستاد مبارز با قاچاق کالا و ارز در برابر قاچاق کالا مسئول هستیم.

* خبرهایی رسیده که برخی قاچاقچی‌ها داروها را قاچاق می‌کنند و در کشورهای همسایه برای سودجویی می‌فروشند. اگر قرار باشد دارویی صادر شود به صورت رسمی این اقدام صورت می‌گیرد نه اینکه قاچاقچی‌ها بخواهند دست به این کار بزنند. بنابراین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توجه بیشتری داشته باشد. وزیر کشور نیز باید این مهم را به همه مسئولین امر ابلاغ کند تا مبارزه با قاچاق در این ایام تشدید شود.

واکنش رئیس جمهور به ورود گردشگران خارجی به قم

{با اشاره به مسئله گردشگران خارجی}: در جلسه امروز وزیر بهداشت و درمان ما نسبت به سفر برخی از خارجی‌ها که به عنوان زائر به قم وارد می‌شوند ابراز نگرانی کرد. این موجب نگرانی است. نباید اجازه دهیم کسی از مرزهای ما به هر دلیلی ورود کند.

* هرکسی بخواهد وارد کشور شود یک پروتکل‌های ویژه ای را باید سپری کند و این پروتکل ها باید دقیقا اجرا شود. اگر بخواهیم این افراد خارجی وارد کشور شوند و در شهرهایی به خصوص زیارتی جمع شوند، مشکلاتی می توانند برای ما به همراه داشته باشند.

* هر آنچه از طریق خدمات الکترونیکی امکانپذیر است نباید از طریق حضوری انجام شود، از جمله عوارض بین جاده‌ای. پرداخت عوارض باید از طریق الکترونیکی انجام گیرد و همه باید در این زمینه کمک کنند تا این کار انجام شود. بقیه کارهای ادارات نیز باید به همین شکل باشد و هر کاری که بتوانیم از طریق الکترونیکی انجام دهیم، لازم است که از این روش استفاده شود و استفاده از روش الکترونیکی باید جای روش حضوری را بگیرد.

*همه باید اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را جدی بگیرند تا بتوانیم از این ایام سخت و فصل‌های پائیز و زمستان به راحتی عبور کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.