سیستم ایمنی از مجموعه ای سلول تشکیل شده است و از بدن در برابر عوامل بیماری زا مانند ویروس ها، سموم و باکتری ها محافظت می کند، همچنین سلامت سیستم ایمنی عامل کلیدی برای مقابله با عفونت ها و بیماری هاست و انتخاب سبک زندگی سالم از طریق مصرف غذاهای سالم و مغذی، فعالیت ورزشی و خواب کافی می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

در این مطلب که از سوی کیمیا معینی افشاری، عضو کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: تحقیقات نشان داده اند برخی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند باعث بهبود پاسخ ایمنی شوند و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کنند، بنابراین باید توجه داشت که برخی از مکمل ها ممکن است با داروهای مصرفی تداخل داشته باشند و استفاده از برخی مکمل ها برای برخی بیماری ها توصیه نمی شود.  

مکمل ها؛ ویتامین D

D ویتامینی محلول در چربی است و برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی ضروری است، همچنین کمبود این ویتامین خطر ابتلا به عفونت های مجاری فوقانی تنفسی مانند آنفلوآنزا و آسم با منشا آلرژی را افزایش می دهد.

زینک (روی)

زینک ماده معدنی ضروری برای سیستم ایمنی بدن است و در پاسخ های التهابی نقش مهمی را به عهده دارد. کمبود این ماده معدنی به میزان چشمگیری توانایی سیستم ایمنی را برای عملکرد مناسب کاهش و خطر بروز بیماری ها و عفونت ها مانند پنومونی را افزایش می دهد. حدود ۲ میلیارد نفر در سرتاسر جهان با کمبود زینک مواجه هستند و کمبود آن در سنین بالاتر، شایع تر است. در حقیقت، ۳۰ درصد افراد میانسال و سالمند کمبود زینک دارند. تحقیقات نشان دادند استفاده از مکمل زینک می تواند از بروز عفونت های مجاری تنفسی مانند سرماخوردگی جلوگیری کند. هم چنین مصرف این مکمل برای افرادی که در حال حاضر بیمار هستند نیز موثر است.

ویتامین C

استفاده از این مکمل برای مقابله با عفونت ها و سلامت سیستم ایمنی ضروری است. این ویتامین از عملکرد سلول های ایمنی حمایت و توانایی مقابله با عفونت ها را افزایش می دهد. ویتامین C عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو که می تواند باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری ها شود، جلوگیری می کند. همچنین استفاده از مکمل ویتامین C مدت زمان و شدت عفونت های مجاری تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

سلنیوم

ماده معدنی مهم برای سلامت سیستم ایمنی است و استفاده از مکمل آن باعث افزایش قابلیت دفاعی در برابر عفونت های ویروسی می شود.

ویتامین های گروه B

این ویتامین ها شامل ویتامین های B۶ و B۱۲ برای پاسخ به سیستم ایمنی ضروری است، با این وجود بسیاری از بزرگسالان با کمبود این ویتامین مواجه هستند.

کورکومین

کورکومین، ماده موثر موجود در زردچوبه است که اثرات ضدالتهابی قوی دارد و باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود.  

در عین حال باید به خاطر داشت که هیچ مکملی باعث پیشگیری یا درمان بیماری نمی شود و با توجه به همه گیری ویروس کرونا، مهم است بدانیم فاصله گذاری فیزیکی و رعایت اصول بهداشتی بیشترین تاثیر را در کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.