علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در نشست خبری امروز یکم مهرماه ۹۹ که در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شد، با پاسداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: هر سال هفته دفاع مقدس برای ما یادآور مجاهدت‌ها و فداکاری‌های مردم است. این ایام را با این خاطره که تنها و متکی بر خدا در مقابل یکی از سفاک‌ترین رژیم‌هایی که تاریخ به خود دیده  است، گذراندیم و به یاد می‌آوریم که چگونه زنان و مردانی کوشیدند وجب به وجب خاک سرزمین‌مان را سنگر به سنگر حفظ کنند و امنیت ایران را در مقابل رژیم سفاک صدام و حامیانش در شرق و غرب جهان حفظ کنند. یاد همه شهدای دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. به ویژه یاد و خاطره شهدای این خطه از جمله شهید مولوی، شهید محب فارسی و جوان‌ترین شهید سمیر اخلاقی و نیز همه شهدای سیستان و بلوچستان را ارج می نهیم.

وی با تبریک هفته دفاع مقدس به جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران دفاع مقدس، افزود: مطابق فرمایشات رهبری معظم نقش فرماندهی امام رحمة الله و مشارکت همه اقشار مردم در جنگ، عامل پیروزی در دفاع مقدس بود، امروز هم در جنگ بی‌امان و نابرابر اقتصادی هدایت‌های رهبر انقلاب و حضور همه‌جانبه مردم عامل عقب راندن دشمنان خواهد بود؛ هر کسی که برگ‌های پر شمار تاریخ ایران، انقلاب و دفاع مقدس را ورق بزند، خواهد فهمید که ایستادگی در برابر زورگویی، تجاوز و قلدری‌خواهی جزء جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و تمدن ما است. اما امروز مورد هجمه رژیمی قرار گرفته‌ایم که تا امروز صدمات همتراز یا بزرگ‌تر از صدام به ما وارد کرده است. ما در جنگ با صدام حتی یک وجب از خاکمان را  از دست ندادیم، در جنگ اقتصادی با ایالات متحده نیز از کشور و مردم‌مان دفاع کامل خواهیم کرد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایلنا بخوانید؛

*آن زمان صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد، امروز ترامپ خروج از برجام را امضا کرد؛ آن زمان صدام شهرها و روستاهای ما را به ویرانی تهدید می‌کرد و امروز ترامپ مراکز تمدنی و فرهنگی ما را به نابودی تهدید می‌کند؛ آن روز صدام مردم ما را زیر موشک و بمب گرفته بود و امروز ترامپ معیشت مردم کشور ما را با بمباران اقتصادی هدف قرار داده است و هر روزه امنیت روانی آنها را مورد حمله قرار می‌دهد. آن روز بعد از شکست رژیم صدام نایبان آن انتقام آن شکست را با ترور صیاد شیرازی گرفتند و امروز ترامپ عقده شکست داعش را با ترور سردار سلیمانی، سرباز وطن گشود. تاریخ تکرار می‌شود، جنایتکاران محکوم به تکرار همان تاریخ هستند این برای آنها کافی است که بدانند مردم ما هرگز در برابر قلدری تسلیم نمی‌شود و آنها را دیر یا زود به زانو در خواهند آورد. 

*امروز جبهه اقتصادی هرجا تحریم است باید مقاومت مقابل آن باشد، مقاومت امروز یعنی، جهش تولید. وقتی دیگران می‌خواهند اجماع‌سازی ما را از بین ببرند. مقاومت در مقابل تحریم یعنی اجماع‌سازی و در کنار هم بودن. مقاومت همان چیزی بود که در شورای امنیت اتفاق افتاد، یعنی تنهایی و انزوای آمریکا؛ البته ۳۱ شهریور روز جهانی صلح هم بود این فرصتی برای یادآوری وجه دیگری از سیاست و هویت ایرانی‌ها است، در ۳۰۰ سال گذشته ایران هیچ جنگی را آغاز نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد، ما همیشه صلح و دوستی را به جنگ و دشمنی ترجیح خواهیم داد، راه و روش ما عهدشکنی و زیاده‌خواهی نیست.

*ما جنگ با رژیم بعثی و جنگ با هیچ طرف دیگری را آغاز نکردیم، همانطور که آن روزها با عقب راندن و مجازات متجاوز، صلح را به منطقه بازگرداندیم، امروز هم با شکست متجاوز و تروریسم اقتصادی، صلح و امنیت به منطقه و کشور بازخواهد گشت و منطقه روزهای ایمن‌تری را خواهند داشت. ایران از یمن و سوریه تا سراسر خلیج فارس در صلح پیشتاز بوده و از نظر ما هیچ اختلافی بین همسایگان نیست که با گفت‌وگو و دیپلماسی حل نشود، مشروط بر آنکه همه دولت‌ها به اندازه ما مشتاق صلح باشند و از توهم حذف همسایگان و دوستی با دشمنان منطقه دست بردارند. آن دسته از همسایگان که به گروه فشار و تحریم و ترور پیوسته‌اند، اگر آماده صلح باشند خواهند دید که اگر گامی به پیش بگذارند، ما دو گام به پیش خواهیم گذاشت.

*در هفته گذشته موضوع جلسه ستاد مقابله با کرونا در رابطه با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، خبرهای خوبی نداریم کاهش ۲۰ درصدی پروتکل‌ها به ویژه استفاده نکردن از ماسک باعث شده که در برخی از استان‌ها با نگرانی فزآینده‌ای  روبه‌رو باشیم. امروز در رتبه سیزدهم جهان در ابتلا قرار داریم و باید رتبه خود را با رعایت پروتکل‌ها بهبود ببخشیم. عدم رعایت پروتکل‌ها میزان مرگ و میر را افزایش خواهد داد، متاسفانه در پاساژها نانوایی‌ها و پایانه‌های مسافربری پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود. همچنین به رغم تاکید صریح مقامات ایرانی و عراقی مبنی بر بسته بودن مرزها، عده‌ای مردم را تحریک به باز بودن مرزها می‌کنند. علمای دین بر رعایت بهداشت و دستورهای استاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشتند و اکنون دوباره تاکید میکنم که هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی مرزها وجود ندارد.

* { در پاسخ به سوالی درباره جزئیات خرابکاری نیروگاه نطنز و اینکه گفته شده چند نفر در این رابطه شناسایی شدند}: در این ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.

* یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا موضوع را بررسی و اعلام می‌کنیم.

* استان سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های ما از ابتدای دولت مدرن در ایران مورد غفلت قرار گرفته‌اند که شاید دوری از مرکز این تقسیم ناعادلانه را در پی داشته و باعث شده در استان‌های مرزی آنچنان که شایسته است تقسیم عدالت صورت نگیرد. قبل از دولت یازدهم ما کمیته‌های مختلفی را برای کاهش فقر و افزایش زیرساخت‌ها در استان‌های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان تشکیل داده‌ایم که این تحلیل منجر به استراتژی دولت برای گسترش زیرساخت‌ها در سیستان و بلوچستان شده است.

* ما در بحث بازماندگی از تسهیل بیشترین تلاش را در سیستان و بلوچستان داشتیم ما برای برنامه‌های زیرساختی در سیستان و بلوچستان برای فقرزدایی تلاش‌های زیادی کردیم که کاهش فقر آموزشی، شبکه‌گذاری و گسترش خط گاز بخشی از این برنامه‌ها بوده است.

* ما برای زندگی و سلامت مردم در طرح آمایش آب را در اولویت قرار داده‌ایم و به زیر کشت بردن سطح بالایی از منطقه فکر کرده‌ایم.

*{ در رابطه با مشکلات بخش کشاورزی}: در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها هم فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است مهمترین بخش‌ها ریل و جاده است که چهره منطقه را تغییر خواهد داد و در یک مرحله ۲۱۸ کیلومتر از راه‌ها به بزرگراه تبدیل شده است. من معتقدم اتمام راه‌ها هم به ایجاد اشتغال در مطقه کمک می‌کند و هم مساله گردشگری را بعد از کرونا گسترش می‌دهد.

* در بحث‌هایی مانند گردشگری و سایر بخش‌ها اقدامات زیرساختی خوبی انجام گرفته است و در پنج مرحله ۷۲۵ میلیارد تومان فقط در حوزه مشاغل خرد به استان اختصاص داده‌ایم. استان سیستان و بلوچستان دچار نابرابری منطقه‌ای است و دولت با تحلیل اینکه می‌تواند زیرساخت‌ها را گسترش دهد و به توسعه استان کمک کند، اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده است.

*{ در خصوص ادعای آمریکا در رابطه با بازگشت تحریم‌ها به ایران اذعان}: ایالات متحده آمریکا در ادعای خودش بسیار منزوی شده است و در روزهای اخیر هم اذعان کردند که ادعای آمریکا هیچ اساس حقوقی ندارد. همچنین شورای امنیت هم اعلام کرده است بازگشت تحریم‌ها هیچ اساسی ندارد. از نگاه ما ادعای یک جانبه آمریکا متضمن هیچ پایه حقوقی نیست. رژیم آمریکا وقتی نتوانسته به خواسته‌های خودش برسد، به سیاست قلدری برگشته است. آمریکا باید این پیام را گرفته باشد که قدرت در این دنیا در حال تغییر است و آمریکا اولین قربانی این تغییر شد. آمریکا نمی‌تواند مورد جدیدی به تحریم‌ها اضافه کند مگر اینکه شیطنت و ماجراجویی باشد که هر گونه شیطنت پاسخ خود را خواهد گرفت.

*{در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکل کمبود آب در سیستان و بلوچستان}: آب هم برای سلامت مردم مهم است و هم بخشی از حیات مردم است اما اگر مقایسه‌ای صورت گیرد دولت از سال ۹۳ اقدامات خوبی در زمینه آب انجام داده است. با توجه به گستردگی استان و آماده نبودن زیرساخت‌های قبلی کار گسترده‌ای انجام شده و امروز شاخص آب به ۶۸ درصد رسیده است.

* ما در تعداد روستاهایی که داریم شبکه‌های آبرسانی صورت گرفته است تا پایان شهریور ۹۹ آبرسانی به ۳۶۹ روستا آماده شده و برخی روستاهای باقیمانده هم برای تجمیع آبرسانی برنامه‌ریزی شده است امسال هم ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه ابلاغ شده است.

*{در خصوص سکونتگاه‌های غیر رسمی در سیستان و بلوچستان}: تلاش زیادی در خصوص حل این مشکل باید صورت گیرد و کار ساده‌ای نیست در سه سال اخیر بیش از ۲۲۶۰ میلیارد تومان برای حل این معضل تخصیص پیدا کرده است.

*{ در خصوص طرح توسعه میوه‌های گرمسیری}: علاوه بر شرکت‌های کشاورزی در استان‌ها، سند توسعه میوه‌های گرمسیری از جمله بذرهای فرعی در بخش کشاورزی از اقدامات دیگر دولت در این زمینه بوده است. حتی در میان میوه‌هایی که در این سند است، مشخص شده که کدام میوه‌ها مورد تاکید بیشتری قرار گرفته‌اند. تاکنون شش هزار جانمایی گلخانه در استان صورت گرفته است.

*{در ادامه در پاسخ به یکی از خبرنگاران در رابطه با اعلام شنبه و یکشنبه به عنوان روزهای پیروزی که از سوی رییس جمهور مطرح شده است}: مدت‌ها است عده‌ای نشسته‌اند ببینند آقای روحانی چه می‌گوید من در آن نشست حضور داشتم و آقای روحانی اشاره‌ای به خبر خود نکرد و تنها از پیروزی ملت گفتند که با توجه به خبر عقب راندن تحریم‌ها، روز شنبه و یکشنه می‌تواند روز پیروزی باشد. افراد دلسوز کاملا درک می‌کنند که این اتفاق از اجماع بحران‌ساز غربی‌ها جلوگیری کرد و از همه‌جانبگی فشارهای سیاسی کاست. در آینده هم قضاوت می‌شود که این یک اتفاق مهم بوده است که ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت تنها بماند و این برای ما یک پیروزی است و آثار تنهایی آمریکا در موضوع ایران تنها برای کشور ما نیست و روی روابط بین‌المللی در آینده هم تاثیر خواهد گذاشت.

*{ در خصوص بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان}: توجه به بازارچه‌های مرزی جزو استراتژی‌های دولت یازدهم بوده است. بازارچه‌های مرزیعلاوه بر صادرات غیرنفتی تولید و صادرات را افزایش می‌دهند بازارچه‌های مرزی یک استراتژی درست از سوی دولت بوده است اما متاسفانه در دوران کرونا فعالیت آنها با مشکلاتی مواجه شده است. در دوران کرونا دولت کمتر به  سمت بستن بازارچه‌های مرزی رفته است و تمام بازارچه‌های مرزی ما هم اکنون باز است و تعطیلی چند ماهه این بازارچه‌ها ناشی از مسائل کرونا بوده است.  

* سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد از مرزهای کشور را دارد و بازارچه‌هایش برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. کرونا درصد بالایی از فعالیت‌ها را در بازارچه‌ها کاهش داد اما صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی هم اکنون به ۲۶۳ میلیون دلار رسیده و در سال ۹۹ افزایش بیشتری خواهد داشت.

*{با اشاره به اینکه امسال برنامه‌ای برای اربعین وجود ندارد}: متأسفانه در چند روز اخیر عده‌ای با خبررسانی‌های کاذب موجب تحریک مردم برای حضور در مرزها شدند.

*{ با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در خصوص لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی}: دولت امسال هیچ برنامه‌ای برای راهپیمایی اربعین ندارد. 

*امسال با دستور رئیس جمهوری و تلاش‌های وزیر رفاه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است.

* از همین رو بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان هم برای بازنشستگان لشکری و کشوری تصویب شده است.

*{با اشاره به اینکه با این افزایش در حال حاضر بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروهشان را دریافت می‌کنند}: با ۲ افزایش اول سال و این همسان سازی حقوق بازنشستگان ۸۴ درصد افزایش یافته است.

* دولت بر این امر واقف است که زندگی بازنشستگان و حقوق بگیران با سختی همراه شده است یکی از سیاست‌های دولت در این شرایط سخت و فشارهای اقتصادی افزایش قدرت خرید است.

*{با اشاره به اینکه امروز روز جهانی صلح است}: این روز بیانگر هویت ایرانی است و ما همانطور که ملت دفاع شناخته شدیم ملت صلح و دوستی هم هستیم.

* از نگاه ما هیچ اختلافی میان همسایگان ما نیست که با دیپلماسی و گفتگو حل نشود مشروط به اینکه آنها هم به اندازه ما طالب صلح باشند و دچار توهم حذف همسایگان نباشند و از دوستی با دشمنان قسم خورده دست بردارند.

*{در خصوص واکسن کرونا}: تهیه واکسن کرونا در ستاد ملی کرونا از ماه‌های قبل آغاز شده است همچنین در سال گذشته در دنیا ۲۵۰ میلیون واکسن آنفولانزا تولید شده است که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جدید به یک میلیارد برسد که می‌تواند تنها بیست درصد جمعیت جهان را پوشش دهد.

* کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان با انواع بیماری‌ها مانند سرخک، مالاریا و فلج اطفال مواجه هستند. خوشبختانه با اقدامات انجام شده و مراعات مردم اثری از این بیماری‌ها در استان‌ها نیست.

* در خصوص تولید ماسک با رایزنی‌هایی که با وزارت صمت انجام شده قرار است به سمت تولید ماسک پارچه‌ای قابل شستشو پیش برویم تا هزینه تهیه ماسک برای خانواده‌ها کاهش پیدا کند. در خصوص جبران خسارت مشاغل آسیب دیده از کرونا هم مهلت ثبت نام افراد تا پایان مهر ماه تمدید شد.

*{در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه برخی اخبار و شنیده‌ها می‌گوید دولت در سال پایانی برای تسویه بدهی‌های خود قصد تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی را دارد}: دولت هیچ تصمیمی برای تسعیر بودجه به جز موارد قانونی ندارد و قطعاً هر اقدامی در این زمینه با دریافت مجوز از قانون گذار انجام می‌شود.

*{ با اشاره به شرایط کشور در خصوص شیوع ویروس کرونا}:: متأسفانه طبق آخرین برآوردها با کاهش ۲۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مواجه هستیم که موجب شده در حال حاضر در موارد ابتلاء به ویروس کرونا در رتبه ۱۳ جهان قرار بگیریم.

* دولت برای تهیه و همچنین تولید واکسن آنفلوانزا اقدامات بسیار مهمی انجام داده است و در قدم اول مقرر شده این واکسن برای گروه‌های پر خطر از جمله مادران باردار، افراد بالای ۶۵ سال و کودکان ارائه شود.

* تلاش‌ها در خصوص تولید و تأمین واکسن کرونا هم ادامه دارد و از طریق سازمان بهداشت جهانی در حال رایزنی برای تأمین آن هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.