برتری بایدن بر ترامپ، شکننده تر از همیشه

به نقل از رویترز، نظرسنجی‌های اینترنتی ایالتی که اوایل سپتامبر انجام و در روزهای اخیر منتشر شدند، نشان دادند که جو بایدن و دونالد ترامپ در فلوریدا و کارولینای شمالی آرای برابری در میان رای دهندگان احتمالی دارند. همچنین بایدن در آریزونا تنها با یک درصد رای بیشتر جلوتر است اما در پنسیلوانیا به میزان سه درصد و در ویسکانسین و میشیگان به میزان پنج درصد برتری دارد.

در همه این ایالات که برای تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر نقشی مهم دارند اختلاف آرای بین دو کاندیدا نزدیک و یا کاملا در چارچوب حاشیه خطای نظرسنجی بوده است و معنای این است که هیچ کاندیدایی برتری روشنی ندارد.

همچنین نظرسنجی رویترز/ایپسوس در سطح سراسری که دوشنبه و سه‌شنبه گذشته انجام شد حاکی از برتری هشت درصدی بایدن بر ترامپ در میان تمام رای دهندگان احتمالی است.

در مجموع نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری نشان می‌دهند که انتخابات ۲۰۲۰ نیز در نهایت ممکن است نتیجه‌ای مشابه با انتخابات ۲۰۱۶ داشته باشد که طی آن دموکراتها اکثریت آرای مردمی را کسب کردند اما جمهوریخواهان در بخش آرای الکترال پیروز شده و کاخ سفید را به دست آوردند.

هر چند که بایدن برتری زودهنگامی در آرای مردمی نشان داده اما ترامپ هم تقریبا شانس یکسانی برای برنده شدن در ایالات میدان مبارزه و به همراه آن آرای الکترال کافی برای رسیدن به دومین دور ریاست جمهوری دارد.

نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که جایگاه بایدن در یکی از بزرگترین بلوک‌های رای دهندگان در آمریکا یعنی سفیدپوستان بدون مدرک کالج، در حال تضعیف شدن و تسلط ترامپ در آن در حال تقویت شدن است.

نظرسنجی جدید رویترز/ایپسوس همچنین نشان داده که ۵۶ درصد آمریکایی‌ها پاسخ ترامپ به همه گیری کروناویروس جدید را تایید نکرده‌اند که این شامل ۴۳ درصدی است که "با شدت" با عملکرد وی در این مورد مخالفت کرده‌اند.

این نظرسنجی جدید از ۱۱ تا ۱۶ سپتامبر انجام شده و برای انجامش پاسخهای ۵۶۵ تا ۶۳۷ رای دهنده احتمالی در آریزونا، فلوریدا، میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی جمع آوری شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.