تاکید رییس جمهور ونزوئلا بر تداوم همکاری با ایران

نیکلاس مادورو روز گذشته (جمعه) خاطر نشان کرد که به رغم طرح‌های کشورش برای توسعه بومی سامانه‌های تسلیحاتی، کاراکاس همزمان به همکاری‌های دفاعی با ایران، روسیه و چین ادامه خواهد داد.

مادورو طی مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد عملیات‌های فرماندهی راهبردی ونزوئلا تصریح کرد که کاراکاس خود به دنبال ساخت تسلیحات بومی است و در همین راستا یک شورای نظامی و علمی ویژه برای دستیابی به این هدف تشکیل خواهد شد.

وی افزود: ما هر آنچه برای ساخت سیستم‌های تسلیحاتی به صورت بومی لازم است، در اختیار داریم. در عین حال ما به همکاری‌ها با روسیه، چین و ایران ادامه خواهیم داد. ما همچنان از سوی این کشورها کمک‌های مرتبط با امور تکنولوژی، تسلیحاتی و راهبردی دریافت خواهیم کرد و همزمان در راستای مستقل بودن نیز حرکت می کنیم.

ونزوئلا روابط نزدیکی با ایران، روسیه و چین در حوزه‌های مختلف به ویژه امور دفاعی داشته است. آمریکا اخیر تحریم‌های بیشتری را علیه مادورو به دلیل همکاری هایش با ایران اعمال کرده است.

خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که تحریم‌های واشنگتن نمی‌تواند مانع از پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری کاراکاس- تهران شود.

دولت ترامپ از زمان آغاز فعالیت در کاخ سفید فشارها و تحریم‌ها را علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا به شدت تشدید کرده و این در حالی است که هدف اصلی واشنگتن براندازی دولت مادورو بوده که طرح‌هایش در این راستا ناکام مانده است.

نیکلاس مادورو پیش از این شامگاه چهارشنبه در هفتاد و پنجمین نشست سران اعضای سازمان ملل متحد گفت: آمریکا با اقدامات یکجانبه تلاش کرده مردم ونزوئلا را تحت سلطه خود درآورد. با این حال، مردم ما همراه با دولت قانونی، قهرمانانه در برابر ظلم و ستم، اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی یک امپراتوری مقاومت کرده اند که امروز جدی‌ترین تهدید جهان چند قطبی و چند وجهی است.

رئیس جمهوری ونزوئلا خطاب به «دولت سلطه‌گر آمریکا» اظهار کرد: قرن ۲۱ میلیون‌ها چشم فراتر از رسانه‌ها می‌بیند. هنوز زمان بازگشت به قانون بین‌المللی وجود دارد. ما به شما می‌گوییم که هنوز زمان دارید تا بی‌اعتباری و ناراحتی جهانی را که خودسرانه و متکبرانه در دنیای هوشیار تحریک می‌کند، برگردانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.