مظنون اصلی حادثه تروریستی پاریس اعتراف کرد

«ژرار درمنن» وزیر کشور فرانسه روز گذشته این حمله را یک اقدام تروریستی خواند. دادستانی ضد ترور فرانسه تحقیقات پیرامون این حمله را برعهده گرفته است. پیش از این پنج نفر در رابطه با این حمله دستگیر شده‌ بودند که به گزارش شبکه تلویزیونی «ب. اف. ام» فرانسه، صبح امروز - شنبه - هفت نفر همچنان در بازداشت هستند.

یکی از مظنونان که نوجوان ۱۸ ساله‌ای اصالتا" پاکستانی است و سه سال پیش به عنوان کودک بدون سرپرست به فرانسه آمده بود، به تمام واقعیت‌ها در ارتباط با این حمله اعتراف کرده است.

به دنبال این حادثه، نخست وزیر فرانسه که در حال سخنرانی در «سن سنت دنیس» بود، برنامه را ترک کرد تا به محل حادثه در میدان «بووو - Beauvau» واقع در منطقه یازدهم پاریس برود.

این حمله در حوالی خیابان «نیکلا اپر - Nicolas Appert» محلی که هفته نامه شارلی ابدو در آنجا قرار داشت، رخ داد. چند ساعت پیش از این حمله، هفته نامه موهن فرانسوی با بسته‌ای مشکوک تهدید شده بود.

پلیس پاریس ظهر جمعه اعلام کرد که به دنبال حمله دو مهاجم به مردم در نزدیکی محل پیشین دفتر نشریه فرانسوی شارلی ابدو دو نفر زخمی شده‌اند.

این حمله در محل حمله تروریستی در ژانویه (دی ماه) ۲۰۱۵میلادی رخ داد که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از کارکنان شارلی ابدو شده بود. در جریان آن حمله و درگیری‌های پس از آن، در مجموع ۱۷ نفر جان خود را از دست داده بودند.

حمله تروریستی روز جمعه پاریس در حالی انجام شد که سه هفته دیگر قرار است دادگاه کسانی که در حمله ۵ سال پیش به دفتر شارلی ابدو دست داشتند، برگزار شود.

دویچه وله هم می‌نویسد: گزارش‌های منتشرشده حکایت از آن دارد که نام مهاجم احتمالی حمله روز جمعه در پاریس، در «فیش اس» ثبت نشده بود. فیش اس دربرگیرنده نام و هویت افرادی است که گرایش‌های رادیکال داشته و از جهاد اسلامی پشتیبانی می‌کنند.

قربانیان این حمله تروریستی دو همکار جوان آژانس خبری «پرمیر لین» بودند که دفترشان در همان ساختمانی قرار دارد که نشریه شارلی ابدو در آن واقع است.

این دو فرد حوالی نیمروز روز جمعه ۲۵ سپتامبر در زمان استراحت خود برای کشیدن سیگار به خیابان آمده بودند که هدف حمله فرد مهاجم قرار می‌گیرند. گفته می‌شود که خطر جانی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

مله روز گذشته در شرایطی صورت می‌گیرد که پرونده متهمان حمله تروریستی ژانویه سال ۲۰۱۵ به دفتر شارلی ابدو آغاز شده است. سه مهاجم شرکت‌کننده در آن حمله تروریستی در درگیری با نیروهای پلیس از پای در آمده بودند.

پس از این حمله، «ژان کستکس» نخست‌وزیر فرانسه نیز به محله وقوع این حمله تروریستی رفت و خطاب به خبرنگاران گفت که فرانسه به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر علیه تروریسم مبارزه خواهد کرد.

از سوی دیگر، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز نسبت به وقوع این حمله ابراز تاثر کرده و از این حمله به عنوان یک اقدام زبونانه یاد کرد. میشل با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد که خاک فرانسه جایی برای ترور و تروریسم نیست.

گفته می‌شود که متهمان پرونده حمله تروریستی به دفتر نشریه شارلی ابدو به اشکال مختلف در این حمله نقش داشته‌اند. احتمال می‌رود برخی از متهمان به مجازات تا میزان ۲۰ سال زندان محکوم شوند.

پس از حمله تروریستی روز گذشته بسیاری از سیاستمداران کشورهای اروپایی نیز با ارسال پیام‌هایی نسبت به این واقعه ابراز تاثر کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.