این روش آسان را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا فراموش نکنید

با همه گیری ویروس کرونا در جهان شاهد استفاده از ماسک در میان بیشتر مردم هستیم. سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد تا زمان کشف واکسن موثر برای کووید ۱۹، استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون باید از سوی تک تک افراد رعایت شود. تحقیقات متعدد فواید استفاده از ماسک در مقابل این همه گیری را تایید کرده است. تحقیقات نشان داده است ویروس کرونا می‌تواند برای مدتی در هوا معلق باقی بماند و در نتیجه می‌تواند به راحتی از طریق تنفس شیوع پیدا کند. با این حال فواید استفاده از ماسک تنها به جلوگیری از انتشار ویروس خلاصه نمی‌شود. دانشمندان آمریکایی به تازگی ابعاد دیگری از این موضوع را کشف کرده اند.

بر این اساس، محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در تحقیقات خود اعلام کردند استفاده از ماسک علاوه بر جلوگیری از شیوع کووید ۱۹، می‌تواند شدت ابتلا به کرونا در افراد را نیز کاهش دهد. دانشمندان می‌گویند استفاده از ماسک می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش حجم ویروس‌های ورودی به مجاری تنفسی شود که همین امر در نهایت منجر به توانایی بدن برای مقابله بهتر با ویروس و نیز کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید شود.

دکتر کرگ جین، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افرادی که ماسک می‌زنند در صورت ابتلا به کرونا یا هیچ علائمی ندارند و یا به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند. در این تحقیقات ما به حیوانات دوز بالای ویروس آنفلوانزا را تزریق کردیم و شاهد بیماری شدید آن‌ها بودیم. در عین حال، زمانی که دوز پایینی از ویروس به حیوانات تزریق شد، آن‌ها بیمار شدند، اما علائم خفیف بیماری را نشان دادند و به سرعت فرآیند ریکاوری را طی کردند.

این متخصص خاطر نشان کرد: در مورد ابتلای افراد به ویروس کرونا و شدت ابتلا، موارد زیادی مانند توان جسمانی و موارد ژنتیکی دخیل هستند. با این حال، مسائل محیطی نیز یکی از فاکتور‌های تاثیرگذار در این زمینه است. ما شاهد ابتلای افراد زیادی به کرونای شدید در جامعه هستیم و استفاده نکردن از ماسک می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. به نظر می‌رسد دلیل آنکه برخی افراد هیچ علائمی از ابتلا به کووید ۱۹ را نداشته و یا علائم خفیفی دارند و برخی دیگر به دلیل ابتلای شدید به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند ریشه در استفاده کردن یا نکردن از ماسک دارد.

دانشمندان تاکید دارند ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق هوا منتقل شود. وقتی یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ عطسه و یا سرفه می‌کند و یا حتی زمانی که حرف می‌زند و نفس می‌کشد اقدام به انتشار ویروس در محیط می‌کند. به همین دلیل حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک ضروری است. قطرات بزاق و مخاط بینی یکی از متراکم‌ترین موادی است که ویروس کرونا در آن حضور دارد، اما قطرات بسیار ریز تنفسی نیز حاوی ویروس هستند. یک ماسک استاندار می‌تواند به راحتی مانع از انتقال ویروس از طریق قطرات ریز شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.