چین: آمریکا از قدرت سوءاستفاده می‌کند/ ادامه جنجال‌ها بر سر تیک‌تاک

بنابر اعلام دیلی‌میل، دستور دولت آمریکا به دنبال ممنوعیت دانلودهای جدید اپلیکیشن متعلق به چین از نیمه‌شب دوشنبه است- اما استفاده از تیک‌تاک تا ۱۲ نوامبر (۲۲  آبان) را مجاز می‌شمارد و بعد از آن هرگونه استفاده مسدود خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی است که این اپلیکیشن محبوب، به عنوان یک تهدید امنیت ملی آمریکا را نشانه رفته و از طریق کمپانی مادر چینی بایت‌دنس، برای پکن داده گردآوری می‌کند. این ادعاها قاطعانه از سوی بایت‌دنس رد شده‌اند.

"وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت چین ضمن توصیف این دستور به عنوان "رفتار قلدرمأبانه" گفت که این دستور شاهدی بر "سوء‌استفاده از قدرت ملی برای سرکوب نامعقول سرمایه‌های دیگر کشورهاست".  

وی افزود: در عوض، آمریکا باید "محیط کسب و کار عادلانه، مساوی، باز و غیرتبعیض‌آمیز برای شرکت‌های سراسر جهان که در این کشور سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کنند، آماده کند.

چین می‌گوید ترامپ در حال اعمال زور برای شرکت بایت‌دنس است تا مالکیت این اپلیکیشن سودآور- با ۱۰۰ میلیون دنبال‌کننده آمریکایی- را به یک رقیب آمریکایی واگزار کند.

اما اواخر روز یکشنبه یک دادگاه فدرال آمریکایی بعد از انکه وکلای تیک‌تاک به طور موفقیت‌آمیز استدلال کردند که ممنوعیت این اپلیکیشن "تنبیهی" و بیشتر از آنکه واقعاً به خاطر تهدید امنیتی باشد با انگیزه سیاسی انجام شده، برای این دستور مسدودیت موقت صادر کرد.

جزئیات این دستور در حال حاضر توسط دادگاه در واشنگتن مهر و موم شده است.

اما هنوز نامشخص است که آیا این تفاهم مورد تأیید پکن واقع خواهد شد یا خیر، جایی که در آن برخی اقدام آمریکا را تصرف غیرمنصفانه فناوری چین قلمداد می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.