سفرای پنج کشور استوارنامه خود را به رئیس جمهور تقدیم کردند

سفرای جدید کشورهای «جمهوری چک»، «پرتغال»، «آلمان»، «اسپانیا» و «عمان» امروز (سه‌شنبه) استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران کردند.

تأکید رئیس جمهور بر تعمیق روابط با عمان

حجت الاسلام و المسلمین روحانی هنگام دریافت استوارنامه "ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی" سفیر جدید عمان در تهران، گفت: روابط ایران و عمان بر پایه حسن همجواری، صمیمیت و برادری، باید به روند رو به توسعه خود بویژه در حوزه اقتصادی ادامه دهد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم همکاری های بانکی و مالی در توسعه روابط اقتصادی مشترک ، ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت، بییش از پیش تقویت شود.

سفیر جدید پادشاهی عمان نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور، گفت که عمان مصمم به توسعه همکاری ها با ایران در همه عرصه های مورد علاقه و بویژه اقتصادی است.

"ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی" با اشاره به تاکید سلطان عمان بر اهمیت روابط تهران – مسقط، افزود: ایران و عمان عمق استراتژیک یکدیگرند و ما معتقدیم که ایران گنجینه ای از فرصت های اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی است که باید از آن استفاده کنیم و در همین راستا، روابط پایدار و روبه توسعه دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اروپایی ها اجازه ندهند تحریمهای غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بر روابط اقتصادی آنها با ایران تاثیر بگذارد

حجت الاسلام و المسلمین روحانی هنگام دریافت استوارنامه "کارلوس انتونیو داکوستا نهوش" سفیر جدید پرتغال در تهران، گفت: در آستانه پانصدمین سال روابط تاریخی ایران و پرتغال هستیم و امیدواریم روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه اقتصادی توسعه یابد.

رئیس جمهور اظهارداشت: پرتغال در کنار سایر کشورهایی اروپایی پیوسته از مقررات بین المللی، توافقات چندجانبه و بویژه برجام حمایت و با اقدامات یکجانبه و یکجانبه گرایی مخالفت کرده است.

روحانی با ابراز علاقه مندی ایران برای همکاری با پرتغال در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹ گفت که تبادل تجربیات در این عرصه می تواند به روند مقابله با کرونا و مهار آن در عرصه جهانی شتاب می دهد.

رئیس جمهور با ابراز رضایت از حمایت اتحادیه اروپا و از جمله پرتغال از برجام و مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا، از این کشورها خواست اجازه ندهند تحریمهای غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بر روابط اقتصادی آنها با ایران تاثیر بگذارد.

 سفیر جدید پرتغال در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور گفت: لیسبون خواهان توسعه روابط با تهران است و همه تلاش خود را بکار می گیرم تا به این روابط در همه حوزه ها و بویژه اقتصادی عمق بیشتری بدهم.

"کارلوس انتونیو داکوستا نهوش" با اشاره به همکاری های فرهنگی و ادبی دو کشور ابراز امیدواری کرد که کرسی آموزش زبان پرتغالی در تهران هم فعال شود.

وی گفت: ترجمه آثار مشترک دو کشور می تواند ایفاگر نقش پل هایی بین مردم و فرهنگهای دو کشور باشد.


 

کشورهای جهان برای مقابله با دو ویروس کرونا و یکجانبه گرایی آمریکا متحد شده و به یکدیگر کمک کنند

روحانی در مراسم دریافت استوارنامه "لوئیس فیلیپه فرناندس دلاپینا" سفیر جدید اسپانیا نیز در تهران، گفت: بسیاری از کشورهای جهان گرفتار دو ویروس کرونا و یکجانبه گرایی آمریکا شده اند و برای مقابله با این دو ویروس، باید همگی متحد شده و به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس جمهور روابط تهران – مادرید را رو به توسعه و پیشرفت خواند و ابراز امیدواری کرد با اراده ای که در مقامهای ارشد ایران و اسپانیا وجود دارد، روابط اقتصادی دو کشور بدون تاثیرپذیری از تحریمهای های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.

سفیر جدید اسپانیا در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور اظهارداشت: روابط ایران و اسپانیا  خوب است اما همسو با ظرفیت های گسترده دو کشور نیست و باید شاهد شکوفایی این روابط بویژه در حوزه اقتصادی باشیم.

"لوئیس فیلیپه فرناندس دلاپینا" با تاکید بر اینکه کشورش از برجام حمایت می کند و معتقد است که برجام جایگزینی ندارد و همه باید برای حفظ آن بکوشند، گفت: اسپانیا در کنار اروپا پشتیبان حفظ برجام و رسیدن آن به نتایج مطلوب است.

ابراز رضایت از مواضع اتحادیه اروپا و چک در حمایت از برجام

رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه "یوزف ریختار" سفیر جدید چک در تهران، ضمن ابراز رضایت از مواضع اتحادیه اروپا و از جمله جمهوری چک در حمایت از برجام و ایستادگی در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، گفت که همکاری های تهران – پراگ باید بدون تاثیرپذیری از تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن، هر چه بیشتر گسترش یابد.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و توسعه روابط با جمهوری چک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می کند.

سفیر جدید جمهوری چک در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود تاکید کرد که پراگ خواهان توسعه همکاری ها با تهران در همه زمینه های مورد علاقه بویژه تجارت،  علمی و فرهنگی است.

"یوزف ریختار" با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای شکوفایی روابط دو کشور در دوران مسوولیتش بکار خواهد گرفت، گفت: جمهوری چک در کنار دیگر کشورهای اروپایی از برجام حمایت می کند.



گفتنی است سفیر جدید آلمان نیز امروز استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام والمسلمین روحانی کرد.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.