ارمنستان سفیر خود را از اسرائیل فرا می خواند

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، «آنا ناگدالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که برای ایروان تحویل سلاح های پیشرفته اسراییلی به جمهوری آذربایجان غیرقابل قبول است.

وی افزود: بارها شرکای اسراییلی را از طریق کانال های دیپلماتیک از این موضع خود آگاه کرده بودیم. این مساله بویژه در شرایطی که جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه به تجاوز گسترده علیه ارمنستان و قره باغ دست زده است، ناراحت کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان یادآور شد که در وضعیت پیش آمده تصمیم گرفته شد سفیر ارمنستان در اسراییل برای رایزنی به کشور فراخوانده شود.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.