نخستین فضانورد زن به کره ماه می‌رود

بنابر اعلام پایگاه اینترنتی ناسا، این جزئیات شامل بخش‌‌های گوناگونی است ‌و آگاهی ‌های ارزشمندی را در اختیار علاقمندان به اکتشافات فضایی قرار می ‌دهد. ناسا در ۱۸ ماه گذشته به برنامه‌های ۴ ساله کاوشگری خود برای ایجاد بستری برای حضور در سطح کره ماه تا پایان دهه کنونی سرعت بخشیده است.

اعزام دوباره انسان به ماه چالش بزرگی برای ناسا محسوب می‌شود. این سازمان آخرین ماموریت اکتشافی خود را در کره ماه در سال ۱۹۷۲ با موفقیت انجام داده بود.

«جیم برایدنستاین» مدیر ناسا گفت:  این سازمان علاوه بر تقویت برنامه ‌های اکتشافی خود، در حال اصلاح بودجه و ساختار این سازمان است و فرود بر کره ماه با هدف اکتشافات علمی، مزایای اقتصادی، و الهام بخشی به نسل جدیدی از کاوشگران صورت می‌گیرد، و در عین حال نخستین گام‌ های بشر در مسیر سیاره سرخ خواهد بود.

ناسا در این گزارش خود به چگونگی پیشرفت پروژه «آرتمیس» اشاره کرده و به تشریح مهم ‌ترین نکات علمی فناوری، مأموریت‌ های انسانی، و همچنین مشارکت ‌ها با بخش خصوصی و بین‌المللی می‌پردازد. به گفته ناسا این مشارکت‌ ها به این سازمان اطمینان می ‌دهد که در اکتشافات و دست‌یابی به هدف بلندپروازانه خود، یعنی فرود دوباره فضانوردان بر روی کره ماه، در مسیر درستی قرار دارد.

موشک قدرتمند جدید ناسا، سیستم پرتاب فضایی «اس.‌ال.‌اس»، و فضاپیمای «اوریون» بیش از هر زمان دیگری به نخستین پرتاب یکپارچه خود نزدیک هستند. ساخت فضاپیمای «اوریون» به تازگی به پایان رسیده است و پژوهشگران در حال آزمایش موتور مرحله اصلی، و چهار موتور متصل به آن هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.