هشدار گمرک به بازرگانان

بعد از رایزنی های صورت گرفته و ورود معاون اول رئیس جمهور به جریان کالاهای دپو شده در گمرک مصوباتی در رابطه با تسهیل فرآیند ترخیص و به ویژه در حوزه ارزی در دستور کار قرار گرفت. 

میزان کالای دپو شده در گمرک و بنادر حدود هشت میلیون تن برآورد شده که ۳.۵ میلیون تن آن کالاهای اساسی و ۳.۵ میلیون تن دیگر کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری است که بیش از ۸۰ درصد آن را مواد اولیه، مواد واسطه ای، اجزا و قطعات و ماشین آلات مربوط به واحدهای تولیدی تشکیل می دهد. در عین حال که بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر پر وارداتی نیز در بنادر و گمرک موجود است. 

طی مصوبات سفر اخیر جهانگیری به هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی شرایطی برای ترخیص کالاهای اساسی و غیر اساسی تعریف شده است. 

این در حالی است که در رابطه با کالاهای گروه (۲) مقرر شده بازرگانانی که دارای قبض انبار تا پنج مهر ماه هستند ظرف حداکثر دو هفته نسبت به اظهار آن اقدام کنند. 

بعد از آن گمرک، لیست مربوطه را به وزارت صمت ارسال و این وزارتخانه پس از پایش لیست مربوطه، شماره های ثبت سفارش (کالای اساسی، مواد اولیه ، کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) را به بانک مرکزی ارسال کند.  

بانک مرکزی نیز ظرف یک هفته پس از دریافت لیست، مکلف به تخصیص ارز و پیگیری صدور اعلامیه تامین ارز (کدرهگیری) پس از ثبت اسناد و اعلام نتیجه به وزارت صمت و گمرک است.

هشدار گمرکی به بازرگانان

اما نکته قابل توجه بازرگانان این است که اگر کالا ظرف ۱۰ روز کاری از صدور اعلامیه تامین ارز (کدرهگیری) از گمرک به صورت کامل ترخیص نشود، گمرک موظف است ضمن اخطار به صاحب کالا ظرف یک هفته، نسبت به اعلام متروکه اقدام و نتیجه را به وزارت صمت و بانک مرکزی ابلاغ کند. 

در همین رابطه وزارت صمت از صدور ثبت سفارش جدید و بانک مرکزی از صدور تخصیص ارز جدید برای صاحب کالا تا زمان خروج کالا از گمرک جلوگیری خواهند کرد.

اما طبق همین مصوبه برای واردات اعتباری کالاهای اساسی(گروه یک) پیش بینی شده که ظرف ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات صورت گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.