قالیباف: دولت باید ارزش پول ملی را حفظ کند

محمدباقر قالیباف عصر امروز (جمعه ۱۱ مهرماه) در یادواره ۷۲ شهید والامقام هادی شهر در شهر بابلسر ضمن اشاره به دلاورمردی‌های رزمندگان استان مازندران در دوران دفاع مقدس گفت: همواره در دوران دفاع مقدس، از قله‌های سر به فلک کشیده شمال غرب تا رودخانه خروشان اروند شاهد حضور همرزمان و همسنگران مازندرانی بودم؛ جایی در جبهه‌ها نیست که پای جوانان مازندرانی به آنجا نرسیده باشد و خونشان بر زمین نریخته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ارتفاعات شیخ محمد منطقه مریوان با دمای منفی ۲۵ درجه و در منطقه عملیاتی فاو با آن گرمای زیاد در عملیات والفجر ۸ جوانان مازندرانی حضور داشتند و این مناطق گواه رشادت‌های آنها است.

وی افزود: در آن زمان که توفیق خدمت در سپاه ۲۵ کربلا را داشتم شاهد صفا و صمیمت مردم مازندران بودم و اکنون نیز همان صفت‌ها را مشاهده می‌کنم؛ خوشبختانه در ۳۲ سال قبل در این منطقه توفیق خدمت داشتم و از محضر مرحوم آیت‌الله روحانی نماینده امام خمینی (ره) در آن زمان بهره بردم.

قالیباف تصریح کرد:‌ وقتی سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی از قصه حلب تعریف می‌کرد و به خان‌طومان می‌رسید حرف از رشادت‌های جوانان مازندرانی در دفاع از حرم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نقش مردم در دوران دفاع مقدس شکوه آفرین و افتخارآفرین بود و مردم توانستند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند؛ امام خمینی (ره) نیز به مردم آموخت اگر به سنت الهی ایمان داشته باشند و در صحنه حاضر شوند و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند بدون شک با اراده قوی در مقابل همه قدرت‌ها خواهند ایستاد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) آموخت وقتی کشور و اسلام از جانب دشمن در خطر باشد فرقی نمی‌کند دشمن در مرزها باشد یا چند هزار کیلومتر آن طرف‌تر به امت اسلامی ظلم کند، آمریکا باشد یا شوروی سابق در دوران دفاع مقدس، در واقع چه موضوع دفاع و جنگ باشد یا جنگ اقتصادی، اساس پیروزی اسلام خداباوری و مردم‌باوری است و تداوم انقلاب اسلامی در گرو این دو مولفه است.

قالیباف افزود: هدف دشمنان در دوران دفاع مقدس تصرف کشور در مدت زمان کوتاه و ثابت کردن نظام اسلامی بود اما نه تنها خواسته آنها محقق نشد بلکه امروز نیز می‌توان به وضوح دید حزب بعث، صدام و دشمنان کجا ایستاده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: به برکت مجاهدت و ایمان راسخ ملت و خون شهدا شاهد احیای مجدد اسلام، عزت‌آفرینی و عظمت انقلاب اسلامی هستیم، در واقع خداباوری و مردم باوری منطق شهدا بوده است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس منشأ تحول علمی و عملی در عرصه‌های مختلف کشور بوده است، به عنوان مثال چندی پیش از نمایشگاه دستاوردهای هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردم و خاطرم آمد در گذشته برای داشتن یک گلوله ساده خمپاره یا سیم خاردار با مشکل مواجه بودیم اما امروز با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس به فناوری‌های پیچیده در هوافضا دست پیدا کردیم و جزو ۵ کشور برتر دنیا در این عرصه قرار گرفته‌ایم.

قالیباف تصریح کرد: دفاع مقدس نشان داد هر موضوع نشدنی، شدنی است؛ آنهایی که می‌خواهند القاء کنند که نمی‌شود و نمی‌توانیم به جای تکیه بر مردم و جوانان،‌از دشمنان تمنا می‌کنند.

رئیس قوه مقننه افزود: فرهنگ دفاع مقدس فرصتی را فراهم کرد که پیچیده‌ترین تجهیزات و امکانات از نظر علمی و تکنولوژی ساخته شود البته گاهی جای تعجب دارد وقتی که ما می‌توانیم پیچیده‌ترین موتورها و گیربکس‌های انوع موشک‌های سطح به سطح، کروز و بالستیک را صد درصد داخلی بسازیم اما در بخش‌هایی مانند ساخت خودرو به خاطر نقص برخی از قطعات مانند موتور برف‌پاک‌کن شیشه جلوی ماشین مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: نکات مطرح شده در یک مجموعه با دو باور و دو فرهنگ است، یک فرهنگ قادر است موتور کروز بسازد اما در بخش دیگر صنعت نمی‌تواند موتور برف‌پاک‌کن بسازد، البته نه اینکه آنها نتوانند بلکه افرادی هستند که اجازه نمی‌دهند؛ متأسفانه این افراد اعتقادی به فرهنگ و سنت الهی ندارند.

قالیباف بیان کرد: امروز توفیق خدمت در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تمام مردم را داریم؛ باید اذعان کرد امروز فشار معیشتی و اقتصادی نه تنها طبقه مستضعف حتی طبقه متوسط را دچار مشکل کرده است و این موضوع را با همه وجود حس می‌کنیم، اگر فردی دو سال قبل با حقوق یک ماه خود دو سکه خریداری کند، اکنون با حقوق ۵ ماه خود نمی‌تواند یک سکه بخرد این امر به معنای ضعف در حوزه پول ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: وقتی امروز با کشاورز مازندرانی صحبت می‌کردم وی عنوان کرد برنجش را کیلویی ۲۱ هزار تومان هم نمی‌خرند اما منفعت را واسطه‌ها می‌برند و اکنون نیز اگر بخواهد مجددا محصولش را کشت کند قیمت تمام شده محصولش هزینه کشاورزی‌اش را تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: اطمینان می‌دهیم که کشور ظرفیت حل مشکلات را دارد؛ البته مجلس شورای اسلامی مسئول اجرایی کشور نیست و طبق قانون حق دخالت در مسائل اجرایی را ندارد.

قالیباف افزود: قوه مقننه باید به قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون بپردازد لذا به مردم قول می‌دهیم در قوه مقننه برای سیاست‌گذاری درست و اجرای قانون توسط قوه مجریه و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش‌هایی که مکلف به اجرای قانون هستند به شدت نظارت کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: ما فقط به مردم بدهکاریم و تصمیماتی می‌گیریم که مردم ذی‌نفع باشند.

وی ادامه داد: برخی حرف‌هایی مطرح می‌کنند که ظاهرا ساده و قابل باور است به عنوان مثال عنوان می‌کنند پس از گذشت سه ماه از روی کار آمدن مجلس قیمت دلار بالا رفته است؛ این حرف را افرادی می‌زنند که ۷ سال مسئولیت اجرایی داشتند در حالی که مسئول قوه مجریه و دولت باید ارزش پول ملی را حفظ کنند.

قالیباف تصریح کرد: در رابطه با مسائل عنوان شده مجلس مسئولیت مستقیم ندارد اما اگر خلاء قانونی وجود دارد با دولت همکاری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس مکلف به نظارت است اما برخی حرف‌هایی به مجلس نسبت می‌دهند که حاشیه‌ای است، شک نکنید در مجلس به حاشیه نمی‌رویم.

وی ادامه داد: مسیر برنامه‌ریزی کشور در برنامه ۵ ساله هفتم از سوی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم تدوین می‌شود؛ در این برنامه ۵ ساله حتما تحول و ثبات در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد زیرا سرزمین‌مان دارای ظرفیت است.

قالیباف گفت: بخش عمده مشکلات به دلیل سوء تدبیر و بدمدیریتی در استفاده از امکانات است، البته مشکل اینجاست که مردم را نیز از صحنه خارج کردیم اما هرگاه موفقیتی به دست آوردیم در گرو حضور مردم بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی حدود ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است این امر محکوم به ضعف، از بین بردن سرمایه و فساد است؛ آنجا که برخی موارد به بخش خصوصی واگذار شد نیز عمدتا خواسته سازی است لذا امروز نیازمند بهره گیری از فرهنگ شهدا هستیم.

وی ادامه داد: باید نخبگان به میدان بیایند و از ظرفیت جوانان فرصت‌سازی کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بر این اساس طی گذشت چند ماه از تشکیل مجلس یازدهم تصمیمات مهمی از سوی نمایندگان در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن اتخاذ شد که آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ابتدا موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی به تصویب رسید تا جلوی برخی سفته‌بازی‌ها گرفته‌ شود که این امر آثار کوتاه مدت دارد اما موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین بحث جهش تولید مسکن نیز در دستور کار قرار گرفته است زیرا در کشور به یک میلیون مسکن در هر سال نیاز داریم و این در حالی است که امروزه فکر خانه‌دار شدن برای کارگران و کارمندان امکان‌پذیر نیست.

قالیباف گفت: بنیاد مسکن ۲۰۰ هزار خانه و مردم ۳۰۰ هزار خانه در سال می سازند اما ۵۰۰ هزار مسکن کم داریم که برای آن برنامه‌ریزی شده است؛ البته در روش‌های سیاست‌های جبرانی نیز برای آن بخش از جامعه که نیازمند تأمین خانه‌های ارزان قیمت نیز هستند پیش‌بینی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما عهدمان که با مردم مستضعف و طبقه محروم که صاحبان اصلی انقلاب هستند را فراموش نکردیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه بورس نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد که بی‌سابقه بود، ظرف ۲۵ روز لایحه دو فوریتی دولت برای افزایش سرمایه بدون حق تقدم به تصویب رسید و ابلاغ شد.

دکتر قالیباف گفت: همچنین طرحی در حال بررسی است که کلیات آن تصویب شده مبنی بر ارائه کالابرگ الکترونیکی برای خانوارها که قرار است به آن رسیدگی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصمم هستیم در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه توسعه ۵ ساله هفتم مسیری را برای دولت سیزدهم ترسیم کنیم که ثبات اقتصادی رخ دهد.

وی ادامه داد: البته احتمالا مردم می‌گویند دیگر تحمل نداریم و جوانان عنوان می کنند دوره جوانی‌مان رو به اتمام است، پس چه زمانی مشکلات برطرف می‌شود که باید بگویم مطمئن باشید با فرهنگ و باور دوران دفاع مقدس در میدان هستیم و باور داریم کشور ظرفیت دارد.

قالیباف بیان کرد: مردم به هیچ عنوان نباید تحت تأثیر حرف‌های ضد انقلاب و فضاسازی‌ها قرار بگیرند؛ تاکنون هر جا توفیق خدمت داشتم وعده اضافی ندادم لذا امروز نیز مجلس در چارچوب وظایف چنین مسیری را طی می‌کند و آثارش را خواهید دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته در کمتر از یک سال فرصت باقی مانده از دولت دوازدهم برای کمک به دولت از هیچ مسئله‌ای مضیقه نخواهیم کرد و در جنگ اقتصادی برای گره‌گشایی از مردم، دولت را کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این بین نباید فراموش شود برخی درصدد تشتت در مدیریت هستند که ما به دنبال آن نیستیم اما حق نظارت دقیق و پیگیری در راستای برداشتن فشار از دوش مردم را مسلم می‌دانیم و طبق آن حرکت می‌کنیم.

قالیباف افزود: برخی انتقاد می‌کنند چرا در جمع مردم حضور پیدا می‌کنیم زیرا به موضوع پروتکل‌های بهداشتی آسیب می‌زند که باید عنوان کرد مگر در دوران دفاع مقدس که سرزمینمان در خطر بود جان بر کف پشت خاکریزها نمی‌ایستادیم؛ امروز نیز جنگ اقتصادی است و مجلس باید در میان مردم باشد و نمی‌توانیم به هر بهانه‌ای بگوییم این امر امکان‌پذیر نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای دستیابی به پیشرفت و حل مشکلات باید جوانان وارد عرصه شوند تا بتوانیم به خوبی گام برداریم.

همچنین علی اصغر باقرزاده در یادواره ۷۲ شهید والامقام هادی شهر گفت:  باید از سیره و روش شهدا برای حال و آینده الگو بگیریم؛ الگوهایی مانند جهاد در مقابل دشمن، سازندگی و حفاظت از کشور در شرایط مختلف که امری مهم به شمار می‌رود.

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس با تمام وجود آخرین دغدغه‌های لحظات عمر شهدا را که در وصیت‌نامه‌هایشان خوانده‌اند، بازخوانی می‌کنند زیرا خود را عامل به تحقق آنها می‌دانند.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیازمند مدیریت جهادی هستیم نه مدیرانی که پشت میز بنشینند لذا باید به جوانان اعتماد و تکیه کنیم.

باقرزاده اظهار کرد: شهدا رفتند تا ریشه فساد اخلاقی، اقتصادی و ... از بین برود لذا اکنون نیز باید با همین رویکرد در امور فعالیت کنیم تا گرانی افسارگسیخته، تورم و ... از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: باید در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی و از آرمان‌های انقلاب و ولایت فقیه حمایت کنیم.

بر اساس این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در گلزار شهدای این منطقه حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.