«فصل نقل و انتقالات، فصل انفجار است. البته نه انفجاری از جنس دود و ترکش بلکه انفجار اخبار و مذاکرات و قراردادهایی که گاهی هواداران یک تیم را به خوشحال‌ترین انسان‌های روی زمین تبدیل می‌کند و گاه آنها را به دلیل از دست دادن ستاره‌های تیم‌شان، در اندوه فرو می برد.

طی سالیان اخیر، فوتبال ایران نقل و انتقال‌های عجیبی را پشت سر گذاشته و پول‌های زیادی در این فصل هزینه شده است. به بهانه جریان داشتن بازار نقل و انتقالات طی این روزها و قراردادهای سنگینی که باشگاه ها با بازیکنان می بندند، مروری داشته ایم بر تعدادی از گران ترین قرارداد های تاریخ فوتبال ایران:

مهدی هاشمی‌نسب

بسیاری معتقدند که اولین آجر پرداخت های سنگین در فوتبال ایران، هنگام انتقال مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس به استقلال بنا نهاده شد. قرارداد سال ۷۹ مهدی هاشمی نسب با استقلال از ۲ لحاظ بمب نقل و انتقالات لقب گرفت. اولا هاشمی نسب بعد از ۳ سال بازی با پیراهن پرسپولیس تهران، با رقیب سنتی این تیم قرارداد بست. ثانیاً مبلغ این قرارداد، رقم باورنکردنی ۱۰۰ میلیون تومان برای ۲ فصل بود، رقمی که در سال ۷۹ باعث شد به هاشمی‌نسب، لقب گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ برتری را بدهند.

جواد نکونام

یکی دیگر از پر سر و صداترین نقل و انتقال های فوتبال ایران، پیوستن جواد نکونام از اوساسونای اسپانیا به استقلال تهران بود و علی فتح الله زاده که سابقه ترکاندن بمب هاشمی نسب را داشت، در دهه ۹۰ هم یک بار دیگر به این شیوه قدرت‌نمایی کرد.

حضور نکونام در استقلال اما به این سادگی ها امکان پذیر نبود و احتیاج به قرارداد سنگینی داشت. گفته می شد که باشگاه استقلال برای جذب بازیکن سابق اوساسونای اسپانیا، ۱.۵ میلیون دلار پرداخت کرده بود تا نکونام را به مدت ۲ سال در اختیار داشته باشد. رقمی که در فوتبال ایران نجومی به حساب می آمد.

آندرانیک تیموریان

یک بمب نقل و انتقالاتی دیگر فوتبال ایران هم به گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه استقلال تهران، یعنی «آندرانیک تیموریان» مربوط می شود. بازیکنی که با رقم باورنکردنی ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به این تیم پیوست. تصور معادل این رقم با نرخ تورم این سال ها هم مشکل است و احتمالا اگر آندو در این فصل می خواست با استقلال قرارداد ببندد، بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش قرارداد او بود.

علیرضا بیرانوند

رقم قرارداد بیرانوند با پرسپولیس هیچگاه به صورت شفاف مشخص نشد. او که در سال ۱۳۹۵ از نفت تهران به پرسپولیس پیوست، گفته می شد که در آن سال یکی از سنگین ترین قرارداد ها را امضا کرده که مبلغ آن زیر ۲ میلیارد تومان نیست. آن چه مشخص است، علیرضا بیرانوند یکی از گران قیمت ترین بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در چند سال اخیر و از زمان حضور در باشگاه پرسپولیس بوده است. حتی گفته شد که او دو فصل پیش قراردادی شش میلیارد تومانی و فصل پیش قراردادی هفت میلیارد تومانی با آپشن با پرسپولیس بسته است. سال گذشته اسنادی درباره مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس و میزان دریافتی آنها منتشر شد که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. بر اساس اسناد منتشر شده علیرضا بیرانوند سال گذشته مبلغی در حدود ۴/۵‌ میلیارد تومان (بدون آپشن) از پرسپولیس دریافتی داشته که این مبلغ او را تبدیل به گرانترین بازیکن ایرانی لیگ کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.