تشدید فشارهای آمریکا علیه «حشد شعبی»

ایالات متحده آمریکا اخیراً در اقدامی جدید مقامات عراقی را تهدید کرده است که این کشور به زودی سفارتخانه خود در بغداد را تعطیل خواهد کرد. در همین ارتباط، برخی منابع اعلام کردند که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس‌های تلفنی با مقامات عراقی صراحتاً آن‌ها را در جریان تصمیم احتمالی واشنگتن در این زمینه قرار داده است.

گمانه زنی‌ها در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق تا جایی پیش رفت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور نیز به آن واکنش نشان داد. الکاظمی در این خصوص گفت: «مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در اندیشه تعطیلی سفارتخانه‌های خود در بغداد به سَر می‌بَرند. با توجه به اینکه حملات راکتی به هیأت‌ها و مراکز دیپلماتیک در بغداد همچنان ادامه دارد، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا به فکر تعطیلی سفارتخانه‌های خود هستند».

در ادامه نخست وزیر عراق یادآور شد: «اگر امنیت مراکز دیپلماتیک خارجی تضمین نشود، آن‌ها نخواهند توانست به فعالیت‌های خود در بغداد ادامه دهند».

این اظهارات نخست وزیر عراق موجب شد تا تهدیدات واشنگتن برای تعطیلی سفارتش در بغداد از حالت گمانه زنی خارج شده و رنگ و بوی واقعیت به خود گیرد. از همین روی، کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که مقامات واشنگتن از رهگذر تهدید به تعطیلی سفارت خود در بغداد تحقق چند هدف را دنبال می‌کنند.

از آنجایی که آمریکایی‌ها در مسأله حملات راکتی از سوی طرف‌های ناشناس به سفارتخانه خود در بغداد انگشت اتهام را به سمت نیرو‌های «حشد شعبی» نشانه رفته‌اند و بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرکی این گروه را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، بدیهی است که حربه جدید واشنگتن یعنی همان تهدید به تعطیلی سفارتخانه نیز اهدافی علیه حشد شعبی را دنبال می‌کند.

تشدید فشارهای آمریکا علیه «حشد شعبی»/ ماجرای حربه تعطیلی سفارت

در واقع، آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا از طریق تهدید به تعطیلی سفارتخانه خود، اینگونه القاء کنند که در سایه تداوم حضور نیرو‌های حشد شعبی در ساختار امنیتی عراق، این کشور فاقد امنیت لازم است و نمی‌تواند به مسئولیت‌های خود در عرصه بین‌المللی مبنی بر تأمین امنیت هیأت‌ها و مراکز دیپلماتیک عمل نماید. طبیعی است که با این حربه فشار‌های بین‌المللی علیه حشد شعبی نیز بیشتر می‌شود.

کما اینکه آمریکایی‌ها تاکنون با رایزنی‌های گسترده با متحدان غربی خود آن‌ها را به همراهی با حربه جدیدشان برای تحت فشار قرار دادن حشد شعبی قانع ساخته‌اند. به عنوان نمونه، فرانسه و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز در تهدید برای تعطیلی سفارتخانه‌های خود در بغداد به بهانه واهی ناامنی، با واشنگتن همراه شده‌اند؛ لذا واضح است که واشنگتن سیاست فشار حداکثری بر دولت بغداد و حشد شعبی را در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید

  • مقاومت اسلامی؛ اندیشه‌ای برای مبارزه با رژیم صهیونیستی

آمریکایی‌ها در گیر و دار تهدید برای تعطیلی سفارتخانه خود، چندی پیش این شایعه را نیز در رسانه‌ها دامن زدند که «متیو تولر» سفیرشان در عراق، بغداد را ترک کرده و در کنسولگری واشنگتن در اقلیم کردستان عراق مستقر شده است. مقامات کاخ سفید از طریق این شایعه پراکنی، این پیام را به دولت عراق مخابره کردند که در صورت تعطیلی سفارت واشنگتن در بغداد، آمریکا ممکن است سفارت خود را به اربیل منتقل سازد.

بر اساس آنچه که گفته شد، ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است تا دولت عراق را به اتخاذ سیاست‌های عملی علیه حشد شعبی وادار سازد. آمریکایی‌ها با تهدید عراق به تعطیلی مراکز دیپلماتیک خود در این کشور، دولت بغداد را در دو راهی «تلاش برای بقای هیأت‌های دیپلماتیک خارجی» و «برخورد با حشد شعبی» قرار داده است. این مسأله آنجا بیش از پیش آشکارتر شد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مقامات عراقی در ازای بقای سفارت واشنگتن در بغداد، از آن‌ها خواستار ارائه تضمین شد.

تشدید فشارهای آمریکا علیه «حشد شعبی»/ ماجرای حربه تعطیلی سفارت

بدیهی است که از دیدگاه آمریکایی‌ها مهمترین تضمینی که دولت عراق می‌تواند در این زمینه به آن‌ها بدهد برخورد با حشد شعبی است. این در حالی است که تمامی رهبران و فرماندهان گروه مقاومتی حشد شعبی طی روز‌های اخیر صراحتاً اعلام کرده‌اند که کوچک‌ترین نقشی در هدف قرار دادن اماکن دیپلماتیک خارجی ندارند و این مزدوران واشنگتن هستند که با هدف توطئه چینی علیه مقاومت، چنین حملاتی را ترتیب داده‌اند.

ناگفته پیداست که دولت عراق نیز علیرغم فشار‌های متعدد طرف آمریکایی، از لحاظ قانونی قادر نیست اقدامی را علیه حشد شعبی انجام دهد، چراکه این گروه مقاومتی به دلیل نقش آفرینی در تأمین امنیت عراق در برهه‌های زمانی حساس از پشتوانه بالایی نزد مردم عراق برخوردار است؛ کما اینکه حشد شعبی با فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق تشکیل شد و بر اساس مصوبه پارلمان عراق نیز اکنون جزئی جدایی ناپذیر از نیرو‌های مسلح این کشور به شمار می‌رود.

بر این اساس، واضح است که فشار‌هایی که آمریکایی‌ها بر دولت عراق با هدف در تنگنا قرار دادن حشد شعبی ایفاء می‌کنند در نتیجه بی حاصل خواهد ماند. تداوم فشار‌های آمریکایی‌ها در این زمینه این فرضیه را پررنگ‌تر خواهد کرد که حملات راکتی و خمپاره‌ای به مراکز دیپلماتیک با برنامه از پیش طراحی شده خودِ آمریکایی‌ها و توسط عوامل آن‌ها در عراق صورت می‌گیرند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که نقش آفرینی‌های گسترده حشد شعبی در برقراری ثبات و امنیت در عراق موجب شده است تا آمریکایی‌ها فشار خود بر این گروه مقاومتی را بیش از پیش افزایش دهند. از آنجایی که قاطبه مردم عراق به خوبی می‌دانند که حشد شعبی ستون فقراتِ پیروزی بزرگ علیه داعش در عراق محسوب می‌شود و اکنون نیز نقشی بی‌بدیل در برقراری امنیت در این کشور ایفاء می‌کند، بنابراین واشنگتن نخواهد توانست به اهداف خود علیه این گروه مقاومتی دست پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.