جزئیات نرخ های تورم زرد و قرمز در شهریور

مرکز آمار تغییرات قیمت را در سطح شهری، روستایی و کشوری می کند. در سطح کشوری نشان می دهد نرخ تورم در مناطق روستایی و شهری به چه شکل توزیع شده است. بر اساس این گزارش بالاترین نرخ تورم ثبت شده در ایران در پایان شهریور مربوط به روستاهای استاد یزد با حدود ۴۲ درصد بوده است. در مجموع نیز اثر درصد تغییر قیمت ها بر خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری به نظر می رسد. رکورد گرانی در خانوارهای روستایی در اختیار یزد و ارزان ترین در بخش روستایی به ایلام تعلق دارد. در بررسی خانوار های شهری و کشوری اما بیشترین افزایش قیمت را هرمزگان در مقایسه با دیگر شهرهای کشور نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

وضعیت قرمز روستاها در پایان تابستان

اگر نرخ تورم میانگین در شهریور برای روستاها مبنا قرار گیرد می توان نرخ های بالایی این رقم را به معنای استان های قرمز عنوان کرد و نرخ تورم در محدوده تورم میانگین را به عنوان محدوده زرد توصیف کرد. با توجه به نرخ های  تورم زیر میانگین هم نرخ های بالایی ثبت شده اند به نظر نمی رسد بتوان گفت در پایان تابستان محدوده ای را منطقه سفید نامید اما به قیاس طبقه بندی معمولا مناطقی که نرخ های تورمی کمتر از نرخ تورم میانگین فاصله دارد محدوده سفید نامیده می شود.

مرور آمار شاخص تورم در شهریور ماه امسال نشان می دهد که در این ماه گرانی در روستاها بیشتر از بقیه مناطق بوده است.مستند آن وضعیت تورم در استان یزد بوده که در بخش روستایی آن این نرخ به سطح ۴۱.۸ درصد رسیده است.در هیچ نقطه دیگری از کشور چنین نرخ تورمی از سوی مرکز آمار ثبت نشده است.

در مجموع نرخ تورم کل روستاها نیز ۳۴.۱ درصد  ثبت شده است.البته این نرخ کل با توجه به تفاوت وزن بخش خوراکی ها و غیر خوراکی برای خانوارهای روستایی و شهری نمی تواند تصویری یکسانی ارائه دهد. به همین دلیل برای بررسی وضعیت تورم دامنه تغییرات قیمت ها در این مناطق می تواند متر ملموس تری باشد. بر اساس این متر هم بالاترین نرخ روستایی از بالاترین نرخ تورم شهری فاصله نزدیک به سه واحد درصدی دارد. در پایان تابستان کمترین تغییرات قیمتی مروبط به ایلام بوده است که ۲۸.۶ درصد گزارش شده اما این مقدار برای منطقه شهری زیر ۲۸ درصد برآورده شده است. بنابراین تورم در روستا وضعیت قرمزتری در مقایسه با نقاط شهری داشته است.

با توجه به میانگین ۳۴.۱ اگر نرخ های بالاتر از این مقدار را منطقه قرمز معرفی کنیم  روستای های ۱۴ استان کشور در وضعیت قرمز دارند به این معنا که نرخ تورم نقطه به نقطه آنها بالاتر از ۳۴.۱ درصد است. این استانها عبارتند از : یزد،همدان،بوشهر،کرمانشاه، هرمزگان، خراسان شمالی، فارس، خراسان رضوی، کرمان، کردستان، اصفهان، لرستان و قم 

کمترین میزان نرخ تورم روستایی به استان ایلام به مقدار ۲۸.۶ درصد تعلق داشته است. در واقع در نقطه ای که افزایش قیمت ها کمتر از میانگین بوده است نرخ تورم در حدود ۲۸ درصد رشد کرده است. با معیار معرفی شده برای دسته بندی نرخ‌های تورمی، ۱۷ استان از نظر تورم روستایی در محدوده زرد رنگ قرار دارند.

برابری نرخ های تورمی خانوار های شهری و کشوری

در مقایسه نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار های شهری به نتایجی تقریبا معادل با این نرخ در کل کشور می‌رسیم. نرخ تورم خانوارهای کشور در شهریور ماه رقمی معادل با ۳۴.۴ درصد داشته که این رقم در مورد خانوارهای شهری با ۰.۱ درصد اختلاف ۳۴.۵ درصد ثبت شده است. در این رابطه مقایسه خانوار های کشور در ماه گذشته نشان می دهد نرخ تورم ۱۲ استان بالاتر از نرخ تورم کل کشور بوده که از این حیث وضعیت قرمز داشته‌اند.

از آن طرف نرخ تورم آذربایجان غربی اردبیل مازندران و خراسان رضوی در حوزه شهری و  کل کشور دارای پایین ترین نرخ های تورمی در ماه گذشته بوده اند به طور متوسط نرخ تورم این شهرها درحدود ۷ واحد درصد از میانگین نرخ تورم در کل کشور در شهریور ماه گذشته کمتر بوده است.

از مقایسه نرخ های تورم در حوزه روستایی و شهری در کل کشور برداشت می شود که که جمعا ۳۸ درصد استانهای کشور تورم بالاتری از نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه سال جاری داشته اند. علاوه برآن نرخ تورم استان تهران در هر سه حوزه همواره در رده های بالای تورمی در این ماه حضور داشته است.

رکورددارن تورم در ایران

گزارش مرکز امار برای کل کشور نشان می دهد تغییرات قیمت در استان هرمزگان از سایر مناطق ایران بیشتر بوده است و مصرف کنندگان آذربایجان غربی با تحمل نرخ تورم ۲۸.۶ درصد کمتر از سایر نقاط طعم افزایش قیمت را چشیده اند. تغییرات کل برآیند تغییرات تورم در کل مناطق شهری و روستایی است به همین دلیل در این ارزیابی مناطق پرتورم و کمتر تورمی کشور به طور کامل تغییر می کنند. در جدول استان ها برای این مبنا نشان داده شده است.

تورم شهریور

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.