رد پای دعوای سیاسی ترکیه و عربستان در عرصه تجارت

شکایات شرکتهای ترکیه ای در این خصوص باعث شد یک مقام دولتی احتمال شکایت آنکارا نزد سازمان جهانی تجارت را مطرح کند. همزمان موانع تجاری باعث شد شرکت مرسک که بزرگترین خط کانتینتری جهان است، به مشتریانش درباره اختلالات احتمالی هشدار دهد.

واسطه ترکیه ای شرکت ای پی مولر مرسک ۲۹ سپتامبر در ایمیلی اعلام کرد محموله ها از ترکیه به بنادر سعودی ممکن است هدف ممنوعیت یا پروسه طولانی ترخیص از گمرک قرار گیرند.

کمال گل، مالک شرکت حمل و نقل گلسان که در مرز جنوبی ترکیه با سوریه مستقر است، اظهار کرد: ترانزیت محموله از طریق زمینی مسدود شده و پاندمی ویروس کرونا به مقامات سعودی بهانه ای برای محدود کردن دسترسی زمینی را فراهم کرده است. ما چنین مسائلی با ایران یا عراق نداریم و به نظر می رسد که سعودیها مانع حمل و نقل دریایی خواهند شد.

وی که از اعضای انجمن ملی حمل و نقل است، گفت: مدام شکایتهایی درباره این مسئله از سایر شرکتهای لجستیکی دریافت می کند.

واردات عربستان سعودی از ترکیه از سال ۲۰۱۵ در پی بالا گرفتن تنشهای سیاسی میان دو کشور، به تدریج کاهش پیدا کرده است.

آمار صادرات ترکیه برای سال ۲۰۱۹ برخلاف آمار عربستان سعودی است که رشد صادرات آنکارا به این کشور را نشان می دهد.

عربستان سعودی پانزدهمین بازار صادرات بزرگ ترکیه بوده و فروش کالاهایی شامل فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، غلات، مبلمان و فولاد به این کشور در هشت ماه نخست سال به ۱.۹۱ میلیارد دلار بالغ شده است. با این حال رقم مذکور ۱۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می دهد که به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی نسبت داده می شود. اما آمار سعودی حاکی از آن است که واردات ترکیه از سال ۲۰۱۵ هر سال کاهش داشته است.

دو کشور در سالهای اخیر بر سر موارد مختلف درگیری پیدا کرده و روابطشان پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست و منتقد برجسته ریاض در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به سطح پایینی نزول کرد.  

مقامات سعودی درباره محدودیت واردات ترکیه حاضر نشدند اظهارنظر کنند اما محصولات ترکیه شامل مواد لبنی همچنان در بازار عربستان سعودی موجود است. بازرگانان سعودی متعدد هم ممنوعیت واردات ترکیه را تکذیب کردند اما برخی از آنها گفتند با تاخیرهای گمرکی قابل توجهی برای واردات محصولات از ترکیه یا ترانزیت آنها از این کشور مواجه هستند. این روند حداقل از سال ۲۰۱۹ شکل گرفته است.

شرکتهای سعودی دیگر می گویند کسب و کار آنها طبق معمول است.

امره الدنر، مدیرعامل شرکت کیتا لجستیک در این باره گفت: تنشهای تجاری پس از قتل خاشقچی افزایش یافت. دورنمای صادرات در چند ماه اخیر تیره شده و یک سیاست سیستماتیک ارعاب علیه شرکتهای ترکیه ای پیاده شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت در عربستان سعودی دفتر داشت و کسب و کارش به مدت چند سال خوب بود اما پس از قتل خاشقچی، سعودیها حاضر نشدند مجوز فعالیت این شرکت را تمدید کنند و در نتیجه ناچار شد دفترش را تعطیل کند.

دعوای سیاسی ترکیه و عربستان به تجارت کشید

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.