احتمال استفاده از بیمارستان صحرایی در صورت بدتر شدن اوضاع کرونا در تهران

شرایط وخیم شیوع کرونا در پیک سوم آن در حالی به تعطیلی یک هفته‌ای پایتخت منجر شد که افزایش شمار جان باختگان و مبتلایان به کووید۱۹ در تهران، نگرانی‌های جدی را از سوی کارشناسان و متخصصین حوزه بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژی در پی داشته است.

در همین زمینه مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با اشاره به وضعیت شیوع این بیماری در پایتخت اظهار کرد: متاسفانه وضعیت گسترش بیماری کرونا در تهران به تعبیر واقعی، فوق حاد بود و به صورت جد، نگران‌کننده است. پایتخت در حال حاضر کاملا در وضعیت قرمز قرار داشته و روند مقابله با کووید۱۹، بسیار نامطلوب است.

با تاسف باید گفت که با توجه به عدم رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از ابتدای محرم امسال و سفرهای پرتعداد برخی از مردم به مناطق شمالی کشور با افزایش قابل توجه موارد جدید بیماری روبرو هستیم و در صورت تداوم روند کنونی، شرایط حادتر نیز خواهد شد.

همچنین به رغم وضعیت فرساینده مقابله با کرونا در مراکز درمانی و درگیری شدید کادر درمانی با این بیماری، افزایش موارد بستری در پایتخت به شکل چشم‌گیری در حال وقوع بوده و بستری روزانه بیماران کرونایی، شکل صعودی به خود گرفته است.

این مسئله، متاسفانه به اشغال سنگین تخت‌های ICU منجر شده و با توجه به شدت گرفتن رفتار تهاجمی ویروس در وهله اخیر به شکل نگران‌کننده‌ای، افزایش شمار جان باختگان و متوفیان کرونایی در تهران را به دنبال داشته است.

کادر درمانی در پایتخت به شکل تمام وقت با مبارزه با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسئله با توجه به تداوم روند فعالیت، خستگی و فرسایش فعالین این حوزه را در پی داشته و نگرانی‌های جدی را در صورت ادامه وضعیت کنونی به دنبال خواهد داشت.

هم‌اکنون، ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که کار بستری بیماران کرونایی را انجام می‌دهند، کاملا تکمیل شده و متاسفانه جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند. بر همین اساس هم شاهد عدم پذیرش بیماران جدید هستیم و امکانات درمانی این مراکز، دیگر جوابگوی این میزان از ورودی بیماران نیست.

خواهش من از هموطنان عزیز تهرانی این است که با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات پایانی هفته از هرگونه سفر و تردد به مناطق شمالی و سایر مناطق کشور خودداری کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منازل خود بمانند.

چرا که در صورت آغاز سفرهای جدید و تشدید ترافیک تردد به مناطق شمالی، دیگر بیمارستانی نخواهیم داشت که به بیماران جدید ارائه سرویس و خدمت داشته باشد و این افراد، احتمالا باید در بیمارستان‌های صحرایی مورد درمان قرار بگیرند و احتمال بالارفتن مرگ و میر در آن‌ها بالا خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.