بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت؟

خریداران از اواخر آن ماه به پستو رفتند و فروشندگان دست به کار شدند. در آن زمان ۲۰ هزار تومان نقطه‌ای بود  که دیگر خرید دلار صرف نمی‌کرد. باور بازار این بود قیمت توان افزایش بیشتر را ندارد. ۳۰ هزار تومان در مهر ۹۹ همان عدد طلایی است؟

تا این جا، مهر ۹۹ شباهت زیادی به دو سال پیش دارد. قیمت به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسید و پس از آن، به شکل آنی در عرض ۲ روز کاهشی شد و ۲ کانال پایین آمد. با این حال تفاوت این دو ماه اتفاقی است که سه هفته دیگر در آمریکا رخ خواهد داد. نوسانگیران خیابان فردوسی، به شدت تحولات ۱۳ آبان را پیگیری خواهند کرد.

در آن سو، تحلیلگران تکنیکال هفته‌ها است که معتقدند بازار ارز به سقف قیمتی‌اش رسیده و تنها یک خبر بنیادی برای آغاز ریزش نیاز داشته است. اکنون آنها این خبر را، ابتلای ترامپ به کرونا می‌دانند که شانسش برای پیروزی در انتخابات را کاهش داده است. با اینحال، اگر این سناریو درست باشد، با بازگشت وضعیت جسمانی ترامپ به شرایط عادی، بازار ارز در ایران نیز باید بار دیگر به روند افزایشی باز گردد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت‌ها در بازار ارز، به سطحی رسیده بود که توان افزایش بیشتر را نداشت. بیماری ترامپ نیز تنها بهانه بود، چرا که اگر خریداران قدرتمندی در بازار وجود داشت، پیش از اعلام خبر کرونای رئیس جمهور آمریکا، دلار باید به کانال ۳۰ هزار تومان نفوذ می‌کرد. بنابراین، کاهشی‌های بازار بر این باورند که بازار ارز درحال تکرار سناریوی مهر ۹۷ است. 

از آن طرف، برخی از معامله‌گران به این برداشت رسیدند که بازارساز سمت عرضه را تقویت کرده و شروع به پمپاژ دلار در بازار نقدی کرده است. یا شاید هم، ترس معامله‌گران از پمپاژ دلار در نزدیک ۳۰ هزار تومان آنها را فروشنده کرده است. البته هنگامی که انتظارات در بازار در جهت مثبت تغییر می‌کند، احتمالا بازارساز نیز دلیل چندانی برای مداخله سنگین ندارد. اگر این فرضیه درست باشد، توان بازارساز تا یک سطح معین ادامه خواهد داشت، و از سطحی که خریدها افزایش خواهد یافت، بازارساز نیز توان عرضه بیشتر را نخواهد داشت. صحت این سناریو در هفته‌های منتهی به انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد. 

امروز صرافی ملی نرخ فروش را به کانال ۲۶ هزار تومان برد، نرخ دلار در بازار هرات نیز از نرخ ۲۹ هزار تومان فاصله مطمئن‌تری امروز گرفته و از صبح با ۲۰۰ تومان کاهش همراه شده است. در نتیجه احتمالا امروز نیز بازار ارز در تهران سیر کاهشی را پیش می‌گیرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.