ادعای ضدایرانی عربستان در سازمان ملل

روزنامه شرق الاوسط عربستان سعودی روز دوشنبه نوشت که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه  عربستان در نشست سازمان ملل که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی " از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای " در سطح عالی و بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از جامعه جهانی خواست تا از برنامه‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کند. 

وی که کشورش چندین بار در مقاطع مختلف زمانی به تلاش برای خرید سلاح هسته‌ای از کشورهای منطقه از حمله رژیم صهیونیستی متهم شده است، ایران را به نقض و نادیده گرفتن توافق نامه‌ها و معاهدات بین المللی به ویژه برجام متهم کرد و مدعی شد که اورانیوم غنی شده ایران ۱۰ برابر حد تعیین شده در برجام است.  

ادعاهای وزیر امور خارجه عربستان نسبت به نقض برجام از سوی ایران در حالی انجام می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول چهار سال و طی چندین گزارش بر پایبندی ایران به برجام حتی در بازه‌ای که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نمی‌کردند، تاکید داشته است.

در پی ادامه بد عهدی طرف‌های مقابل و مطابق با قوانین بین المللی و توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران در  نیمه دوم سال گذشته تصمیم گرفت با فرصت دادن به طرف‌های مقابل طی پنج مرحله تعهدات خود را در رفتار متقابل کاهش دهد.  

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه اتهامات بی‌اساس این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای اخیر را در حالی مطرح می‌کند که تمام اقدامات تهران برای کاهش تعهدات برجامی ایران و از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در نامه‌ای از سوی رئیس جمهور کشورمان به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.      

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از سخنرانی خود در این نشست با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی تنها کشوری در منطقه خاورمیانه است که به معاهده " پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای " ( Non Proliferation Treaty) نپیوسته است، خواستار پیوستن هرچه سریع‌تر این رژیم به این پیمان شد و افزود: پیوستن همه تاسیسات هسته‌ای به نظام پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به حفظ، امنیت و صلح آمیز بودن این انرژی کمک می‌کند و موجب ثبات و امنیت برای همه مردم منطقه می‌شود.

عربستان اخیرا تلاش برای علنی کردن روابط با تل آویو را با چراغ سبز نشان دادن به بحرین و امارات برای امضای توافق صلح با صهیونیست ها وارد مرحله جدیدی کرده است .    

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.