عربستان خواستار تحریم ترکیه شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس اتاق بازرگانی عربستان خواستار تحریم کالا‌های ساخت ترکیه شد.

عجلان العجلان، رئیس اتاق بازرگانی عربستان درخواست تحریم کالا‌های تولید کشور ترکیه را مطرح کرد. این مقام سعودی اعلام کرد: وظیفه تجار و فعالان اقتصادی عربستان است تا هر آنچه به ترکیه ارتباط پیدا می‌کند اعم از کالا، سرمایه گذاری و گردشگری را مورد تحریم قرار دهند، زیرا ترکیه همچنان رفتار خصمانه‌ای نسبت به سران، کشور و مردم ما دارد.

رئیس دفتر بازرگانی عربستان یک مقام غیر دولتی در این کشور محسوب می‌شود و دولت ریاض در پاسخ به خبرگزاری رویترز مواضع العجلان را رد کرد. دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی گفت که ما به تجارت بین المللی و پیمان‌های سرمایه گذاری و تجارت آزاد متعهد هستیم. بنا به گزارش رویترز به نقل از دفتر رسمی دولت عربستان، مقامات رسمی در پادشاهی هیچ محدودیتی در مورد کالا‌های ترکیه ایجاد نکرده اند.

بیش از یک سال است که تجار سعودی و ترکیه پیش بینی می‌کنند دولت ریاض تحریم‌هایی غیر رسمی را علیه واردات کالا‌های ترکیه اعمال کند. یک تاجر سعودی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت کانتینر‌هایی که امسال از ترکیه وارد کرده سه ماه قبل از ترخیص در گمرک مانده است. وی گفت که مقامات گمرک به طور غیررسمی به او توصیه کردند که دیگر مستقیماً از ترکیه واردات نداشته باشد.

روابط میان ریاض و آنکارا بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه مدتهاست به تیرگی گراییده است. مهمترین موضوع مورد مناقشه دو طرف قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار ضد دولت ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول است. روابط حسنه ترکیه و قطر و ورود آنکارا به مناقشه لیبی از جمله عوامل موثر در وخامت روابط دو کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.