کنایه معنادار سخنگوی وزارت خارجه به رسانه‌های ترکیه

با بروز درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کشورهای منطقه‌ای برای ایفای نقش در این خصوص فعال شده‌اند. ایران در این خصوص بر احترام به «تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالگر» تاکید کرده و خواستار توقف درگیری‌های نظامی به منظور آغاز گفتگوهای سیاسی برای رسیدن به صلح و آرامش شده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود گفت: «ضمن احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تاکید می‌کنیم باید هر چه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و زمان‌دار بین دو طرف و جمهوری اسلامی ایران آماده است تمامی مساعی جمیله خود را به کار ببرد.»

تهران چندین مرتبه اعلام کرده است که حاضر است از تمام ظرفیت خود برای استقرار آرامش استفاده کند. وزیر خارجه و رئیس جمهور کشورمان در همین زمینه تماس‌هایی را با مقامات دولت باکو و ایروان داشته‌اند.

در حالی که ایران سعی در برقراری آتش‌بس و آغاز گفتگوهای سیاسی دارد، برخی رسانه‌های کشورهای منطقه‌ای به دنبال یارگیری و دمیدن در آتش جنگ هستند. در همین خصوص اخیرا ادعاهایی هدفمند دربرخی رسانه‌ها در خصوص انتقال تسلیحاتی روسی به ارمنستان از طریق ایران مطرح شد که با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد.

خطیب زاده هفته گذشته در این خصوص گفت: تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، بطور معمول همواره برقرار بوده و کامیونهای مورد اشاره نیز صرفا در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند. جمهوری اسلامی ایران ضمن نظارت دقیق و کنترل لازم بر روند جابجایی و ترانزیت کالا به کشورها، به هیچ وجه اجازه نمی دهد از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود.

در این میان برخی رسانه‌های ترکیه‌ای ادعاهای بی اساس را بازتاب دادند. ینی شفق در گزارشی مدعی شد که حدود 50 کامیون حامل سلاح توسط روسیه و از طریق ایران به ارمنستان ارسال شده است.

خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی» نیز در گزارشی مدعی ارسال تسلیحات روسی به ارمنستان از طریق ایران و همچنین قزاقستان و ترکمنستان شد.

شبکه خبری «آ خبر» نیز در خبری مدعی شد که این کامیون‌ها به مدت 4 یا 5 روز تسلیحات روسی را از طریق ایران به ارمنستان منتقل کرده‌اند.

تعدادی از رسانه‌های دیگر ترکیه نیز به بازنشر مطالب فوق پرداختند.

امروز در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز خبرنگار خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، سوالی در همین زمینه پرسید مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که از طریق ایران تسلیحات نظامی به ارمنستان منتقل شده است. این در حالی بود که هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه در موضع گیری خود چنین موضوعی را رد کرده بود و خود خبرنگار هم بنا بر اذعان خود در حین پرسیدن سوال، از این موضوع اطلاع داشت. حال اینکه چرا خبرنگار با اذعان به اینکه سخنگو پیشتر پاسخ این سوال را داده، باز همان سوال را بدون اینکه مولفه‌ای جدید به آن اضافه کند، می‌پرسد، خود محل تامل و معنادار است.

هر چند پاسخ سخنگوی وزارت خارجه نیز به نوبه خود جالب بود. خطیب زاده در پاسخ گفت: ما گزارش هایی که در ترکیه در این زمینه پخش شده است را دیده ایم، قویا آن را رد می کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد. ایران در مسیر گذر ارمنستان قرار دارد و ما متعهد هستیم که این مسیر برای عبور اقلام غیرنظامی به مقصد ارمنستان حفظ شود و این تعهد هیچ تعارضی با نگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نمی دهیم از این مسیر برای عبور اقلام نظامی استفاده شود ندارد و ما اجازه نمی دهیم که از این مسیر سوءاستفاده‌ای شود. دیدگاه ما در مورد اتفاق رخ داده روشن و شفاف است. ما باید تلاش کنیم که آتش این جنگ هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و دو کشور ارمنستان و آذربایجان در ارتباط با این موضوع به یک حل و فصل دائمی برسند. چنانکه این بحران هر چه زودتر خاتمه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران صریحا انتقادی را از رسانه‌های ترکیه‌ای مطرح نکرد، اما آنچه از لابلای سطور پاسخ او می‌توان برداشت کرد این است که این برخی از رسانه‌های ترکیه‌‌ای بودند که عمدتا چنین ادعایی را در خصوص ایران، بدون آنکه مستندی برای آن بیاورند مطرح کردند. به عبارتی دیگر، هر چند سوال خبرنگار رسانه دولتی ترکیه در جلسه امروز معنادار بود، پاسخ سخنگوی وزارت خارجه نیز معنادار بود که تا حدودی از نگاه رسانه‌ها مغفول ماند.

اما آنچه در این میان مهم‌تر است این است که کشورهای منطقه، به جای ماهیگیری سیاسی از یک درگیری نظامی در منطقه، بهتر است برای خاموش کردن آتش جنگ تلاش کنند، چرا که توسعه و دمیدن در آتش درگیری نظامی به نفع هیچ کس در منطقه نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.