باز شدن پای سازمان ملل به پرونده کشته شدن تبعه کره جنوبی توسط کره‌شمالی

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درخواست از سوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در سئول در پی تاکید خانواده این مرد به سازمان ملل برای انجام تحقیقات دقیق مطرح شده است.

مرگ این مرد که "لی دائه-جون" نام دارد، مناقشه‌ای را بر سر چرایی و چگونگی غوطه ور شدن وی در آب‌های کره شمالی ۳۶ ساعت پس از مفقود شدنش به دنبال داشته است.

دولت سئول اعلام کرد، تحقیقات آنها نشان می‌دهد که این مرد می‌خواسته به کره شمالی فرار کند اما خانواده‌اش این مساله را به چالش کشیده‌اند.

برادر این مرد در مقابل دفتر حقوق بشر سازمان ملل در سئول گفت که به دنبال نشان دادن بی‌رحمی‌ها کره شمالی و خواستار تحقیقات هدفمند و عادلانه از سوی سازمان ملل است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در سئول در توییتی نوشت، دو کره ملزم به انجام تحقیقات دقیق، بی‌طرف و موثر هستند و باید مردم را از یافته‌های خود باخبر کنند اما اشاره‌ای به نقش سازمان ملل در این بیانیه نشده است.

این دفتر همچنین گزارش کرد، کره شمالی باید با سئول برای بازگرداندن بقایای این مقام شیلات کره جنوبی همکاری کند.

پسر این مرد در نامه‌ای برای مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی، مقام‌های سئول را به ناکارامدی در نجات جان پدرش متهم کرد.

دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرده که رئیس جمهوری شخصا به این پسر پاسخ می‌دهد.

کره جنوبی، پیونگ یانگ را به ریختن بنزین روی جسد این مرد و آتش زدنش در تلاش برای جلوگیری از احتمال شیوع ویروس کرونا متهم کرده است.

پای سازمان ملل به پرونده کشته شدن یک تبعه کره جنوبی توسط کره‌شمالی باز شد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بابت کشته شدن این مرد عذرخواهی کرد اما سوزانده شدن جسد را رد کرده و به درخواست‌ها برای تحقیق مشترک با سئول پاسخ نداده است.

یکی از قانونگذاران حزب اپوزیسیون کره جنوبی در کمیته اطلاعات پارلمان این کشور گفت، دولت باید از سازمان ملل بخواهد تا تحقیق کند ببیند آیا کره شمالی افرادی را که از اقدامات و محدودیت‌های کرونایی تبعیت نمی‌کنند، اعدام می‌کند یا خیر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.