با آزمایش بازدم این نوع سرطان را تشخیص دهید

پیگیری روش‌های غربالگری سرطان در مراحل اولیه که کم هزینه و غیرتهاجمی هستند، یک هدف مشترک در بین محققان پزشکی است و اکنون تیمی در استرالیا مدعی دستیابی به یک پیشرفت چشمگیر در این زمینه شده است.

این تیم یک تست تنفسی توسعه داده است که می‌تواند اطلاعات بازدم مربوط به سرطان‌های سر و گردن را تشخیص دهد و در آزمایشات اولیه نیز درجه بالایی از دقت را نشان داده است.

طی چند سال گذشته تعدادی از آزمایش‌های امیدوار کننده تنفسی را برای تشخیص سرطان شاهد بوده‌ایم. بسیاری از این فناوری‌ها با تجزیه و تحلیل "ترکیبات آلی فرار"(VOC) در تنفس کار می کنند که وقتی متابولیسم بدن ما به دلیل بیماری مختل می‌شود می‌تواند در شکل الگوهای منحصر به فردی ظاهر شوند.

تلاش‌ها برای شناسایی و طبقه‌بندی این نشانگرهای زیستی منحصر به فرد مبتنی بر نفس، با تأخیرهایی جدی همراه شده است و تاکنون با نتایج امیدوارکننده‌ای در مطالعات مربوط به آزمایش تنفس برای سرطان مری و معده و آزمایش‌های تنفسی برای سرطان ریه و حتی رویکردهای کلی‌تر مواجه بوده‌ایم.

نویسندگان این مطالعه جدید از دانشگاه "فلیندرز" استرالیا، توجه خود را بر روی سرطان‌های سر و گردن متمرکز کرده‌اند که شش درصد از کل مبتلایان به سرطان را تشکیل می‌دهد و سالانه ۳۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشد. در حالی که در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری، درمان‌ها موثر خواهند بود، اما اغلب اینگونه نیست و این بیماری در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود.

دکتر "راجر یازبک" نویسنده اصلی این مقاله توضیح می‌دهد: کار ما نمایه منحصر به فردی از VOCها را در یک گروه بیماران استرالیایی شناسایی کرده است که می‌تواند بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن را از بیماران غیرسرطانی متمایز کند.

این گروه شامل ۱۸۱ بیمار مشکوک به سرطان سر و گردن در مراحل اولیه بودند که هنوز تحت درمان قرار نگرفته بودند. از یک "طیف سنج جرمی لوله-جریان یونی" برای تجزیه و تحلیل نفس آنها و جستجوی VOCها استفاده شد و محققان قادر به تعیین الگوی خاصی از آنها در ارتباط با سرطان سر و گردن شدند.

محققان در این آزمایش تنفسی دریافتند که ۸۰ درصد از موارد را به طور دقیق تشخیص می‌دهد و در ۸۶ درصد از موارد نیز موارد خوش خیم را به طور دقیق تشخیص می‌دهد. این نتایج از طریق تجزیه و تحلیل بیوپسی بافت و سپس در یک گروه جداگانه از بیماران تأیید شد.

"یازبک" می‌گوید: مزیت اصلی کار ما این است که ما برای تأیید صحت آزمایش خود از یک گروه مستقل استفاده کردیم. حتی اگر تعداد بیماران در این مطالعه نسبتاً کم بود، این واقعیت که دقت آزمایش در این گروه مستقل از بیماران بالا بوده است، به ما اطمینان بیشتری در مورد کاربرد این آزمایش در کاربردهای بالینی می‌دهد.

اکنون محققان امیدوارند با آزمایشات بزرگتر شامل گروه‌های متنوع بیمار، با قومیت‌ها، جنسیت‌ها و مراحل مختلف سرطان به نتایج امیدوار کننده‌تری برسند. اگر این آزمایش در گروه بزرگتری موفقیت آمیز باشد، می‌تواند راه خود را برای استفاده بالینی باز کند.

یازبک می‌گوید: چشم انداز کلی ما این است که یک دستگاه دستی بسازیم که بتواند در هنگام مراقبت مورد استفاده قرار گیرد تا به سرعت به پزشکان در مورد اینکه آیا فرد مشکوک به سرطان سر و گردن است، اطلاعات ارائه دهد.

این تحقیق در مجله British Cancer منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.