روش‌های جایگزین برای جلوگیری از سیگار کشیدن

اعتیاد به سیگار جزو یکی از عادات رایج در مصرف مخدر‌هاست که سن و سال نمی‌شناسد. مطالعات نشان می‌دهند که زندگی با یک فرد سیگاری به طور متوسط، به منزله مصرف مستقیم سالانه ۸۰ نخ سیگار است و شانس ابتلا به سرطان ریه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

البته حدود ۹۰ درصد از افراد برای ترک سیگار بدون هیچ کمکی از سوی موسسات ترک اعتیاد و دارویی با تجویز پزشکان تصمیم به ترک  آن می‌گیرند اما طبق تحقیقات انجام شده، فقط حدود ۴ تا ۷ درصد از مردم سراسر جهان برای ترک سیگار با این روش موفق می‌شوند.

ترک اعتیاد هر ماده مخدر یا رفتار ناهنجاری نیاز به طی کردن مراحل اصولی و صحیح خود دارد. همیشه اولین قدم صحیح برای ترک اعتیاد سیگار یا دیگر مخدرها، مشورت با روانشناس ترک اعتیاد است. در روش رفتار درمانی، فرد سیگاری با کمک مشاوره با آگاهی از روش‌های مختلف ترک سیگار می‌پردازد. مشاوره نیز به فرد سیگاری احساس مثبت و خوبی برا ترک سیگار می‌دهد.

از جمله مواد جایگزین نیکوتین که در سیگار موجود است، می‌توان به آدامس، برچسب، اسپری دهان و بینی و قرص مکیدنی اشاره کرد. بر اساس گفته متخصصان افرادی که از مواد بالا استفاده می‌کنند رغبت بیشتری برای ترک سیگار نسبت به افراد دیگر دارند. 

در روش دارو درمانی به منظور ترک سیگار افراد به پزشک مراجعه کرده و متخصصان نیز دارو‌هایی از قبیل بوپروپیون با نام دیگر زیبان و وارنیکلین یا با نام تجاری چانتیکس را تجویز می‌کنند. گفتنی است دارو‌های گفته شده  را هرگز بدون تجویز پزشک معالج خود مصرف نکنید.

روش های موثر برای ترک سیگار

۱- در سه ماه اول ترک سیگار، محرک‌هایی که سبب گرایش نسبت به سیگار کشیدن می‌شوند و تمامی عوامل مربوط به سیگار کشیدن را کنار گذاشته و از آن‌ها دوری کنید.

۲- معمولا روز‌های اول ترک سیگار بسیار برای شما سخت می‌گذرد، چرا که در این دوران افراد معمولا دچار افسردگی، خستگی و کسالت می‌شوند و این امری مورد طبیعی و عادی است.

۳-  با صبر و کوشش از هوس سیگار کشیدن پرهیز کنید. باید خودتان به این باور برسید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. حالا آمادگی این را دارید که نزدیک‌ترین روز را برای شروع ترک انتخاب کنید.

۴- سعی کنید در این روز‌ها با افراد غیر سیگاری به انجام فعالیت‌های مفیدی که شما را سرگرم می‌کند و موجب کاهش استرس و فعالیت بیشتر دست‌هایتان می‌شوند، بپردازید.

۵-  برای داشتن روحیه‌ای قوی و پر انرژی در این روز‌های سخت به تفریحات مفید و انجام فعالیت‌های شاد بپردازید.

برای ترک سیگار چه کنیم؟

تمامی عواملی که موجب سیگار کشیدن شما از جمله وجود فرد سیگاری در خانواده، دوست و یا آشنا، در دسترس بودن سیگار و ... را در یک ورق کاغذ یادداشت کنید و رفته رفته از آن‌ها بکاهید. یکی از طبیعی‌ترین اتفاقات در طول ترک سیگار، معمولا بازگشت اعتیاد است. این رخداد امری طبیعی بوده؛ بنابراین پشتکار خود را از دست نداده و دوباره برای ترک سیگار تلاش کنید.

لازم است برای ترک سیگار اراده خود را تقویت کنید و سپس به انجام مراحل بعدی بپردازید، به اینصورت با مشکل خاصی در این دوران مواجه نخواهید شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.